Més de 200.000 alumnes catalans tenen alguna Necessitat Específica de Suport Educatiu. A dia d’avui, aquests infants i joves catalans no poden gaudir del dret a l’educació en condicions d’igualtat perquè el Departament d’Educació incompleix el Decret d’inclusiva aprovat fa sis anys.
L’educació inclusiva és una de les línies d’acció principals de les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC), i amb el propòsit de construir aules inclusives, millorar els processos educatius i aprofundir en els coneixements que ens ofereix la neuroeducació, hem dedicat el 6è Curs Anual a aquest tema per acompanyar millor les famílies, els docents i la comunitat educativa.
Durant els dies 23, 24, 25, 30 i 31 de gener, la seu de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, de Barcelona, ha acollit aquest curs, on hem pogut abordar aquesta temàtica de la mà d’experts de primer nivell. juntament amb 300 assistents, la xifra més alta de participants de totes les edicions, que ens han acompanyat en format virtual i presencial.
La primera sessió del curs, a càrrec del psicopedagog i doctor en educació inclusiva Jesús Soldevilla, i del doctor en psicologia i expert en atenció a la diversitat Gerardo Echeita, va servir per contextualitzar l’escola inclusiva i per aterrar els conceptes que ens han acompanyat durant el curs.
Aquesta primera sessió va servir per fixar-nos en el paradigma cultural que acompanya un centre educatiu, i la necessitat de replantejar-nos allò que esperem socialment que sigui l’escola i cap on hauríem d’anar per aconseguir-ne una per a tothom.
Anna Carballo, psicòloga i doctora en neurociències, i Jose Ramon Gamo, especialista en audició, llenguatge i neuropsicologia infantil, van ser els encarregats de conduir les ponències del segon dia, en què els factors emocionals i motivacionals de l’aprenentatge van tenir el paper principal.
Carballo va defensar la idea que el cervell no aprèn d’una sola manera, malgrat així algunes metodologies pedagògiques ho pressuposin, i que les emocions juguen un paper clau a l’hora memoritzar i aprendre: “La memòria implícita emocional inconscient és una memòria molt important, no només recordem què ens va ensenyar aquell professor, sinó com ens vam sentir quan ho va fer”. Gamo, per la seva banda, va exposar la importància de la mirada i entesa de les emocions per a dur a terme una bona inclusió, així com la importància que tenen aquestes a l’hora de generar processos d’aprenentatge en els infants amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu.
Carballo també va animar les famílies i els equips docents a trencar amb els neuromites i apostar per una educació basada en l’evidència, i va recordar la importància de comprovar sempre qui valida científicament els estudis, les mesures i les propostes que es fan servir a casa i a l’aula.
L’equador del curs va arribar amb les ponències del doctor i professor David Bueno i la psicòloga i doctora en neurociències Maria Portella, que van acabar d’aprofundir en la base neuroeducativa del curs. Portella va explicar els 4 principis bàsics de la neuroeducació: la plasticitat neuronal, les emocions, les neurones mirall i la multisensorialitat. Bueno, per la seva banda, es va centrar en el primer dels punts, i va incidir en la necessitat de potenciar la plasticitat tenint sempre en compte l’etapa educativa i el moment del desenvolupament en què es troba l’infant o adolescent.
Portella, a més, va fer èmfasi en conèixer les característiques i condicions dels trastorns del neurodesenvolupament (TND) com a mètode essencial per educar en clau d’inclusiva i va defensar la diagnosi per conèixer, ajudar i comprendre millor les necessitats dels infants.
Amb aquesta premissa van seguir els ponents de la 4a i la 5a sessió, els mestres i formadors en educació inclusiva Elena Monfort i Jose Blas Garcia, la Marta Dueñas, mestra i especialista en pedagogia terapèutica, i Núria Porcar i Elsa Onuki, mestres i psicopedagogues de CEEPSIR La Ginesta. Durant les seves presentacions vam poder veure exemples reals de recursos, propostes, activitats i mètodes per aplicar a l’aula, ens vam endinsar en les mesures universals, addicionals i intensives i vam entendre que l’avaluació ha de formar part del procés per poder prendre decisions durant tot l’aprenentatge i no només al final.
Amb elles també vam aprendre sobre pautes de Disseny Universal d’Aprenentatge i finalment vam poder conèixer de primera mà que és un CEEPSIR i quines són les seves funcions principals: l’atenció directa a l’alumnat dins i fora aula, l’assessorament del professorat, la dotació de material per facilitar aprenentatge i l’acompanyament en la tutorització de la família.
Aquest 6è curs s’ha desenvolupat amb la voluntat de continuar aportant eines i recursos a la comunitat educativa per a treballar plegades cap a un sistema educatiu veritablement inclusiu. El curs, de fet, se suma a un seguit d’accions de formació, sensibilització i mobilització en relació a l’educació inclusiva, com la campanya #JoTambéHiVullAnar, que denuncia l’incompliment del Decret d’educació inclusiva i que continua endavant gràcies a l’esforç incansable de les famílies d’arreu de Catalunya.