934 35 76 86|affac@affac.cat

L’Educació i la sostenibilitat, els grans temes del 5è Curs Anual de l’aFFaC

L’Educació i la sostenibilitat, els grans temes del 5è Curs Anual de l’aFFaC

“Es calcula que l’escassetat d’aigua, la disminució de la productivitat agrícola, l’augment de les temperatures i del nivell del mar, provocarà la migració de 216 milions* de persones al 2050.

És urgent apostar per una transformació educativa capaç de frenar l’impacte de l’emergència climàtica i revertir el model social, polític i econòmic que ens ha portat fins a aquesta situació de no retorn”.                       

*World Bank Group

Aquest és només un dels milers d’exemples i advertències que els científics i experts en canvi climàtic, ens recorden dia rere dia.

Davant d’aquesta situació, les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) vàrem decidir dedicar el 5è Curs Anual d’aquest any a parlar d’Educació i sostenibilitat. Durant els dies 15, 17, 22, 24 i 29 de novembre i a l’Espai Bonnemaison de Barcelona, hem pogut abordar aquesta gran temàtica amb l’ajuda d’expertes d’arreu del món que ens han acompanyat en cada sessió del curs, així com també totes les assistents que s’hi han inscrit ja fos de forma presencial o telemàtica.

A continuació, us deixem un petit resum dels temes tractats en cada una de les sessions:

Vam inaugurar el curs amb la primera sessió dedicada a la justícia climàtica i a l’aprenentatge de conceptes claus com petjada de carboni, economia circular i d’altres. Sota el títol: “L’emergència climàtica: un fenomen global” en aquesta sessió ens van acompanyar Àlex Guillamón, activista d’Entrepobles, copresident de LaFede.cat i membre de la Xarxa per la Justícia Climàtica i Jordi Oliver, CEO de la consultoria de sostenibilitat Inèdit i professor d’Anàlisi de Cicle de Vida i ecodisseny.

La segona sessió “La generació del canvi: de l’emergència a l’acció” va ser la sessió amb els ponents més joves que hem tingut mai a l’aFFaC. Vam tenir clar des del principi que volíem una sessió on els joves tinguessin veu i poguessin donar-nos el seu punt de vista més personal sobre aquesta temàtica. És molt important educar per transformar el món des de la perspectiva dels més joves.
Per això, vam tenir l’enorme plaer de comptar amb  la presència de l’Emily Bohobo, activista mediambiental i directora d’storytelling de l’organització mediambiental Youth4Future, i el Francisco Vera, activista membre de l’organització Fridays For Future i ambaixador de bona voluntat de la Unió Europea.

Seguidament, la tercera sessió titulada: “L’educació ambiental com a eina de canvi” va comptar amb la participació de tres experts que ens van abordar diferents temes com l’educació ambiental, les competències educadores transformadores que hi ha i els currículums, amb Adolfo Agundez, professor de la Université de Sherbrooke i especialista en l’educació ambiental en relació amb el canvi climàtic. Andrea Corres, investigadora de la UOC en competències educatives en l’educació pel desenvolupament sostenible. I José Moya, professor i doctor en Ciències de l’Educació, i autor del llibre “Un currículo para un mundo sostenible #ODS2030”.

Ja a la quarta sessió, vam aterrar aquesta temàtica general fins a les aules per parlar d’espais escolars sostenibles, funcionament, arquitectura i menjadors escolars, sota el títol: “Espais escolars sostenibles: canvis i transformacions”. Ens van acompanyar David Lladó, arquitecte i soci fundador de DAC Arquitectura, especialitzada en la rehabilitació i reforma edificatòria. Mamen Artero, arquitecta especialitzada en bioconstrucció i permacultura i cofundadora d’El Globus Vermell. Nani Moré, xef i sòcia fundadora de “Menjadors Ecològics”. I Lidón Gasull, directora de l’aFFaC, advocada i màster en polítiques públiques i socials.

I per últim, en la cinquena i darrera sessió: “Alternatives pràctiques per a la sostenibilitat en l’educació”  vam comptar amb la participació de diferents projectes educatius que han posat a la pràctica la sostenibilitat de forma exitosa. “Pacifiquem els entorns escolars: Revolta Escolar” de la Revolta Escolar. “Projecte educatiu Escola Ridolaina” de l’Escola Ridolaina. “Millorem el pati de l’Escola de les Aigües” de l’AFA Escola de les Aigües de Barcelona. I “Al menjador de l’escola, #jonollenço!” d’Espigoladors.

Abans d’acabar però, vam comptar amb la presència de l’Anna Cabré, científica física del clima i oceanògrafa amb formació en astronomia i cosmologia, qui va ser l’encarregada de concloure el 5è Curs Anual de l’aFFaC i qui ens va oferir una classe magistral que va finalitzar amb aquesta idea: “Educar sobre la ciència del clima és essencial per construir un futur just i sostenible”.

En resum, aquest 5è Curs Anual de l’aFFaC ha estat un curs en el que hem pogut aprendre moltíssim sobre educació, canvi climàtic i sostenibilitat gràcies a totes les professionals i expertes que ens han acompanyat en cada sessió. Per això, des de l’aFFaC seguirem treballant activament amb en aquest àmbit.

Us esperem a la propera edició del Curs Anual de l’aFFaC!

Comparteix

2022-12-05T12:20:46+01:005 desembre 2022||
Go to Top