L’aFFaC reconeix  que existeixen barreres estructurals i socials a la participació efectiva de totes les famílies en els centres educatius de Catalunya, especialment per a les famílies d’origen cultural no hegemònic i, a més, sovint les diferents formes de participació de les famílies no es reconeixen.

El projecte de recerca de Participació a l’Origen pretén abordar quines són  les pràctiques i concepcions de participació de les famílies migrades als centres educatius dels seus països d’origen i a Catalunya.

La investigació adopta metodologies no-extractives que inclouen membres de les comunitats migrades estudiades en el disseny, implementació i avaluació de la recerca.

Fitxa del projecte

Quin és l’objectiu del projecte?

Generar coneixement sobre les concepcions i les pràctiques de participació de les famílies en l’escolarització als països d’origen de quatre comunitats migrades a Catalunya -la marroquina, la romanesa, la pakistanesa i la senegalesa-, en diàleg amb les seves pràctiques i experiències en l’escolarització catalana.

Millorar el treball de suport que fa l’aFFaC a les AFA perquè es democratitzin des d’un punt de vista intercultural i antiracista i garantir la inclusió social i els drets de participació de les famílies de diversos orígens.

Quin és el públic destinatari?

Els diferents agents que formen part de la comunitat educativa: AFA, equip docent, equip directiu, i famílies.

Quan es va iniciar el projecte?

2023

Quin impacte tindrà?

Amb el coneixement generat amb aquest estudi es pretén que els diferents membres de la comunitat educativa puguin identificar quines són les barreres a la participació de les famílies migrades i desenvolupin estratègies per a combatre-les.

Amb la col·laboració de:

Mediadors i mediadores interculturals
Famílies migrades d’alumnat de primària i secundària de Catalunya

Amb el finançament de: