Corporacions tecnològiques, plataformes educatives digitals
i garantia dels drets de la infància amb enfocament de gènere

El projecte edDIT investiga els usos d’aquestes plataformes digitals a les escoles i instituts públics. Es tracta d’una recerca d’especial rellevància, ja que és un dels primers estudis a nivell nacional i internacional que aporta evidència empírica sobre l’impacte de les plataformes digitals en els drets de l’alumnat a través del sistema educatiu. A més, ha comptat amb la participació dels diversos actors de la comunitat educativa, així com d’experts i expertes en digitalització i educació, tant de l’àmbit local com global.

Com a resultat d’aquesta recerca, l’aFFaC i Esbrina han elaborat un informe amb les principals conclusions i amb algunes recomanacions:

Descarrega l’informe

La majoria de centres educatius públics de Catalunya utilitzen plataformes digitals educatives de corporacions tecnològiques com ara Google o Microsoft. Un procés de digitalització que s’ha accelerat arran de la pandèmia de la Covid-19. 

Davant d’aquesta realitat, resulta essencial analitzar les conseqüències d’aquest fenomen, especialment de cara a promoure el disseny de polítiques educatives que permetin garantir aspectes com ara la protecció de la privadesa dels i les usuàries de plataformes digitals a les escoles, o la cura dels drets de la infància.

Els principals resultats de la recerca, així com l’informe final del projecte es presentaran el pròxim 23 de febrer en un acte obert al públic que es celebrarà a les 11h a l’Aula Magna de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona (UB).

Estat del projecte

Fitxa del projecte

Quin és l’objectiu del projecte?

Generar coneixement a escala nacional i internacional sobre les conseqüències de l’ús de les plataformes educatives digitals de corporacions tecnològiques sobre els drets humans de la infància des d’un enfocament de gènere en el sistema educatiu públic català.

Quin és el públic destinatari?

– Comunitat educativa Catalunya
– Administracions públiques amb competències a nivell educatiu
– Universitats i actors socials a nivell nacional i internacional.

Amb la col·laboració de:

Quin impacte tindrà?

La comunitat educativa catalana, actors socials, de recerca i polítics a nivell nacional i internacional prenen coneixement sobre les conseqüències de l’ús de plataformes educatives digitals de corporacions tecnològiques sobre els drets de la infància, en particular de les nenes i adolescents.

Quina és la duració del projecte?

Del 2022 al 2024