Alumnat i Jornada Escolar
Experiències, valoracions i propostes
L’aFFaC presenta Alumnat i Jornada Escolar: Experiències, valoracions i propostes, la segona fase de l’estudi d’investigació sobre les jornades escolars. Aquest estudi, subvencionat pel Departament d’Igualtat i Feminismes, aprofundeix en l’anàlisi de la jornada escolar des de la perspectiva de l’alumnat, amb l’objectiu d’escoltar-lo i entendre com els infants i adolescents viuen i perceben els horaris escolars actuals. En aquest sentit, si s’aborden fenòmens relatius a aquestes etapes educatives, els infants i adolescents tenen un rol central i el dret a participar d’aquells espais i processos que els afecten directament, sigui amb l’objectiu
Participació a l’Origen
L’aFFaC reconeix que existeixen barreres estructurals i socials a la participació efectiva de totes les famílies en els centres educatius de Catalunya, especialment per a les famílies d’origen cultural no hegemònic i, a més, sovint les diferents formes de participació de les famílies no es reconeixen.
El projecte de recerca de Participació a l’Origen pretén abordar quines són les pràctiques i concepcions de participació de les famílies migrades als centres educatius dels seus països d’origen i a Catalunya.
La investigació adopta metodologies no-extractives que inclouen membres de les comunitats migrades estudiades en el disseny, implementació i avaluació de la recerca.
HOMES-AFA
El projecte “Homes-AFA: Programa de formació per a la corresponsabilitat dels homes vers les cures a través de les AFA”, finançat pel Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, té com a objectiu corresponsabilitzar als homes en la tasca de cures dels seus fills/es des d’una perspectiva interseccional per avançar cap a una criança i paternitat igualitària. D’aquesta manera, es treballa per avançar cap a la igualtat de gènere en les cures i en un canvi de cultura de gènere als centres educatius de Catalunya.
Llars sense Fum
Projecte liderat per Unitat de Control del Tabac de l’Institut Català d’Oncologia (ICO)
Llars sense fum és un projecte impulsat per la Unitat de Control del Tabac de l’Institut Català d’Oncologia (ICO), amb la col·laboració de l’aFFaC.
El projecte “Llars sense fum” fa una recerca per ajudar a les famílies on hi ha una o més persones fumadores a tenir una llar lliure de fum de tabac per protegir la salut dels infants i de tota la família.
Fitxa del projecte
Quin és l’objectiu del projecte?
El projecte Llars sense
PRIMARY
Projecte liderat per RUIDO Photo i Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF)
Primary és un projecte impulsat per la RUIDO Photo i Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), amb la col·laboració de l’aFFaC.
El projecte desenvolupa accions de sensibilització (formacions, exposició fotogràfica i projecció documental) sobre la desforestació dels boscos tropicals primaris
dirigides a joves d’instituts de la ciutat de Barcelona.
Fitxa del projecte
Quin és l’objectiu del projecte?
Promoure un nou model cultural i educatiu envers l’emergència climàtica que tingui en compte la natura com a
Conte: La quinoa viatgera
Projecte liderat per Observatori DESCA.
La quinoa viatgera és un projecte impulsat per l’Observatori DESCA, amb la col·laboració de l’aFFaC.
Elaboració i publicació d’un conte infantil il·lustrat sobre el dret a la ciutat i la sobirania alimentària: en concret, que enforteixi les capacitats dels infants més petits en relació amb el consum alimentari crític i doni a conèixer les opcions sostenibles i de proximitat, en el marc de l’economia solidària i per una alimentació sostenible.
Fitxa del projecte
Quin és l’objectiu del projecte?
L’objectiu del conte és facilitar preguntes com
Coeducació Transformadora
Projecte liderat per la Plataforma Unitària contra les violències de gènere i Fundació Intered – Catalunya.
Coeducació transformadora és un projecte impulsat per la Plataforma unitària contra les violències de gènere, amb la col·laboració de l’aFFaC.
El programa treballa per generar entorns educatius lliures de violència masclista a través de la coeducació transformadora.
Fitxa del projecte
Quin és l’objectiu del projecte?
L’objectiu d’aquest projecte és que els joves i les comunitats educatives siguin capaces de detectar episodis de violències masclistes en el seu propi entorn educatiu i aprenguin a desmuntar-les
Vincles
Projecte liderat per Òmnium Cultural
Vincles és un projecte impulsat per Òmnium, amb la col·laboració de l’aFFaC i altres entitats d’arreu del territori, que té com a objectiu fomentar trobades setmanals entre persones catalanoparlants i famílies nouvingudes que volen aprendre i practicar català informalment, tot enfortint la comunitat en l’àmbit del centre educatiu.
Vincles vol arribar allà on no arriben les classes formals, potenciant l’ús quotidià i espontani del català mentre es creen vincles entre les famílies. Les trobades acostumen a organitzar-se entre 1 i 2 cops per
Suport a famílies nouvingudes
Amb el suport de:
Amb càrrec a l’assignació del 0,7% de l’IRPF.
Les famílies catalanes són diverses en origen, cultura, idioma i context socioeducatiu, entre d’altres. Part d’aquesta diversitat és gràcies a aquelles famílies que s’estableixen a Catalunya provinents d’altres països. Per això és important que, tant des del centre educatiu com des de l’AFA, siguem capaces de treballar de forma coordinada per acompanyar a aquestes famílies en l’escolarització dels seus fills, filles i altres menors a càrrec.
Guia breu sobre el sistema
Verificat contra l’odi a Internet
Aquest projecte d’aFFaC amb Verificat sensibilitza als i les adolescents de la ciutat de Barcelona contra els discursos d’odi i la discriminació a Internet a través de càpsules digitals de fact-checking d’aquests discursos d’odi a Internet i a les xarxes socials contra determinats col·lectius discriminats per raó de gènere, orientació sexual, edat, ètnia o origen, pensament, religió, condició socioeconòmica i/o qualsevol altra circumstància personal.
Fitxa del projecte
Quin és l’objectiu del projecte?
L’objectiu general del projecte és sensibilitzar i capacitar a
Veus Infants: el dret a l’educació explicat pels infants i joves
Vídeo llançat el 10 de desembre en el marc del Dia Internacional dels Drets Humans per recordar que no poden defensar els Drets Humans sense protegir el dret a l’educació.
Perquè quan garantim aquest dret estem garantint un futur i una vida digna per a tots els infants i joves.
VEU i BOT! (SPITEC)
El projecte VEU i BOT! (SPITEC) -amb títol original Student participation as an integrated tool in emergency contexts (SPITEC)– és una intervenció liderada per l’aFFaC amb el suport de la Comissió Europea (UE) en el programa CERV-2021-CHILD.
El projecte té l’objectiu d’atendre les necessitats i propostes dels nens, nenes i adolescents en l’àmbit educatiu per a generar espais o eines de participació escolar que puguin ser utilitzats en contextos d’emergència, com el viscut durant la pandèmia de la COVID-19. D’aquesta manera, el projecte contribueix a protegir el dret a la participació de nens, nenes i adolescents, prestant