Corporacions tecnològiques, plataformes educatives digitals
i garantia dels drets de la infància amb enfocament de gènere
i garantia dels drets de la infància amb enfocament de gènere
Projecte de l’aFFaC, en associació amb el grup de recerca Esbrina de la Universitat de Barcelona (UB) i finançat per l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD).
Esdeveniments relacionats:
El projecte edDIT investiga els usos d’aquestes plataformes digitals a les escoles i instituts públics. Es tracta d’una recerca d’especial rellevància, ja que és un dels primers estudis a nivell nacional i internacional que aporta evidència empírica sobre l’impacte de les plataformes digitals en els drets de l’alumnat a través del sistema educatiu. A més, ha comptat amb la participació dels diversos actors de la comunitat educativa, així com d’experts i expertes en digitalització i educació, tant de l’àmbit local com global.
La majoria de centres educatius públics de Catalunya utilitzen plataformes digitals educatives de corporacions tecnològiques com ara Google o Microsoft. Un procés de digitalització que s’ha accelerat arran de la pandèmia de la Covid-19.
Davant d’aquesta realitat, resulta essencial analitzar les conseqüències d’aquest fenomen, especialment de cara a promoure el disseny de polítiques educatives que permetin garantir aspectes com ara la protecció de la privadesa dels i les usuàries de plataformes digitals a les escoles, o la cura dels drets de la infància.
Els principals resultats de la recerca, així com l’informe final del projecte es van presentar el 23 de febrer en un acte obert al públic que es va celebrar a les 11h a l’Aula Magna de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona (UB). Aquí l’enllaç per a veure la presentació.
Estat del projecte
Fitxa del projecte
Quin és l’objectiu del projecte?
Generar coneixement a escala nacional i internacional sobre les conseqüències de l’ús de les plataformes educatives digitals de corporacions tecnològiques sobre els drets humans de la infància des d’un enfocament de gènere en el sistema educatiu públic català.
Quin és el públic destinatari?
– Comunitat educativa Catalunya
– Administracions públiques amb competències a nivell educatiu
– Universitats i actors socials a nivell nacional i internacional.
Amb la col·laboració de:
Quin impacte tindrà?
La comunitat educativa catalana, actors socials, de recerca i polítics a nivell nacional i internacional prenen coneixement sobre les conseqüències de l’ús de plataformes educatives digitals de corporacions tecnològiques sobre els drets de la infància, en particular de les nenes i adolescents.
Quina és la duració del projecte?
Del 2022 al 2024