934 35 76 86|affac@affac.cat

Més de 325.000 alumnes amb necessitats educatives específiques no reben el suport necessari

L’aFFaC denuncia la manca de personal especialitzat i la supressió de places clau i reclama el desplegament urgent del Decret d’Educació Inclusiva

Quatre anys després de finalitzar el termini màxim establert per desplegar el Decret d’Educació Inclusiva, aprovat el 20 d’octubre de 2017, el Departament d’Educació continua incomplint els compromisos adquirits. Més de 325.000 alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) encara no disposen dels suports necessaris per aprendre i participar plenament a les escoles ordinàries en igualtat de condicions que la resta. Segons dades del Departament d’Educació i Formació professional, en deu anys el sistema ha passat del 6% al 26% d’alumnat amb NESE, i aquest curs ha començat amb 9.000 alumnes més identificats que el curs anterior.

Lidón Gasull, directora de l’aFFaC, reconeix que l’increment en la detecció de l’alumnat amb NESE és un pas necessari per entendre la complexitat actual de les aules, perquè “només allò que es coneix es pot atendre”. Tot i això, alerta que no n’hi ha prou amb detectar i que “cal actuar”. Per això, reclama la implementació urgent del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) a tots els centres i la incorporació del personal especialitzat que garanteixi que l’alumnat amb NESE “no només estigui a l’aula, sinó que hi aprengui i es desenvolupi plenament” i, afegeix: “Per atendre aquesta diversitat i garantir una escola plenament inclusiva, cal treballar de manera immediata per desplegar el decret i reforçar els perfils professionals especialitzats necessaris per donar-hi cobertura”.

L’aFFaC considera que, tot i la percepció generalitzada que manquen vetlladors i vetlladores, les dades mostren que aquest suport és imprescindible en un nombre reduït d’alumnes amb NESE i manifesta que si es vol avançar cap a una educació veritablement inclusiva, cal anar més enllà i posar el focus també en altres perfils professionals igualment imprescindibles, com ara mestres d’educació especial, especialistes en lectoescriptura, logopedes, educadors socials, fisioterapeutes, entre molts altres.

L’entitat denuncia que existeix una manca estructural de personal especialitzat, clau per garantir, de manera efectiva, la inclusió educativa. Aquesta situació, lluny de revertir-se, s’agreuja amb la supressió de places per part del Departament d’Educació, com les 103 places d’integradors socials i les 25 d’educadors socials suprimides a Catalunya aquest curs.

L’aFFaC també expressa la seva preocupació pel fet que l’alumnat escolaritzat en centres d’educació especial continua creixent. Aquesta tendència evidencia que encara se segueix derivant alumnat fora dels centres ordinaris i que moltes famílies no confien plenament en el sistema, ja que les escoles no disposen dels recursos necessaris per garantir una resposta adequada a la diversitat.

L’aFFaC subratlla que fer efectiu el Decret d’Educació Inclusiva no és només una necessitat, sinó una prioritat urgent. Això implica reorganitzar i optimitzar els recursos humans, materials, formatius i de suport extern per assegurar que tots els centres públics disposin dels mitjans necessaris per garantir una educació plenament equitativa.

Fa anys que l’entitat impulsa la campanya #JoTambéHiVullAnar, al costat de les famílies, per reivindicar la necessitat urgent d’una educació pública inclusiva. L’aFFaC exigeix al Departament d’Educació i Formació Professional que assumeixi la seva responsabilitat de manera immediata i implementi les mesures necessàries per assegurar que la inclusió a les escoles i instituts sigui una realitat més enllà del paper. La comunitat educativa i les famílies no toleraran més inacció.

2025-10-20T14:00:41+02:0020 octubre 2025|aFFaC general, NOTÍCIA|
Go to Top