934 35 76 86|affac@affac.cat

Èxit rotund en el 3r Curs Anual de l’aFFaC sobre segregació escolar

Èxit rotund en el 3r Curs Anual de l’aFFaC sobre segregació escolar

La segregació és un dels factors que amb major mesura contribueix a impedir una verdadera igualtat d’oportunitats i generar desigualtat social.

Aprofundir en la segregació escolar ha estat l’objectiu principal de les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) en aquest tercer curs que ha comptat amb sis sessions realitzades entre els dies 9 i 25 de març i que s’ha celebrat al Centre Cívic Lleialtat Santsenca de Barcelona. Un total de 15 especialistes i professionals han estat els encarregats de dirigir cada part d’aquest curs que s’ha pogut seguir de forma presencial (tot respectant la normativa sanitària i de seguretat de la Covid-19) i en directe per streaming. En aquesta ocasió, l’aFFaC ha comptat amb aproximadament un total de 120 inscrits que han seguit cadascuna de les diferents sessions d’aquest curs anual.

En aquesta edició, la federació ha volgut aprofundir en les causes, conseqüències i eines per combatre la segregació escolar de la mà d’experts en economia, dret, filosofia, sociologia, antropologia i d’altres disciplines acadèmiques amb expertes com Borja Barraqué, Marga León, Javier Murillo, Xavier Bonal, Chyntia Martínez, Álvaro Ferrer, Gerard Ferrer, Teresa Tapada, Carmen Rodríguez, Lidón Gasull, entre d’altres.

Durant el curs s’ha explicat el context en el que estem per així entendre la situació actual. A dia d’avui, Espanya té un dels índex de segregació més alts de tot Europa, per nivell socio-econòmic i per nacionalitat d’origen. Llavors, entendre l’escola com a part del mercat i des d’una lògica empresarial (models gerencials) és un element important d’aquesta segregació, igual que la lliure elecció i l’autonomia de centre que són clarament elements segregadors.

Les causes més repetides durant les sessions i que ajuden a evidenciar encara més aquesta segregació escolar  han estat la competència que trobem actualment entre centres, la lliure elecció, la zona escolar única, el pagament encobert, la manca de finançament públic i la selecció encoberta. Una sèrie de motius que afavoreixen la segregació dins l’educació del nostre territori.

Gràcies a les ponències de les nostres expertes i experts també hem pogut descobrir quines són les conseqüències reals d’aquesta situació. S’ha donat molt valor a la incidència que pot provocar en el rendiment escolar dels alumnes, en l’abandonament escolar precoç, en totes les expectatives desiguals que hi ha pels docents, en l’augment del cost econòmic i també en la facilitat de la fugida del professorat. Perquè la segregació escolar no només afecta al col·lectiu d’alumnes, sinó que els docents també hi tenen molt a dir.

Com a conclusió final d’aquest tercer curs anual de l’aFFaC sobre segregació escolar, s’ha fet incidència en què es pot fer per tal de minimitzar aquest problema. S’ha insistit amb la importància de tenir una eliminació progressiva dels concerts educatius, en el fet d’aconseguir un augment del finançament públic, en la implementació de programes de mobilitat, la promoció d’una zonificació inclusiva i la creació de lleis d’habitatge antidisicriminatòries.

En definitiva, per a què es solucioni el problema amb la segregació escolar, s’haurà d’intentar donar suport als centres amb menys preferències, s’haurà de millorar el sistema de repartiment de places i sobretot insistir en la importància de la gratuïtat en l’educació.

Comparteix

2021-04-06T14:00:34+02:0031 març 2021|Educació pública|
Go to Top