Malestar col·lectiu en el procés de renovació del nou currículum
Més de 40 entitats i plataformes socials reclamem al Departament d’Educació que obri un debat “real” sobre el nou currículum
Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) ens hem sumat al comunicat conjunt de rebuig al nou currículum escolar, impulsat per Lafede.cat, organització que treballa per la justícia global i plataforma que compta amb 125 entitats que treballen per la pau, drets humans i cooperació.
Més de 40 entitats i plataformes de la societat civil vinculades a l’educació transformadora i la Justícia global, inclosa l’aFFaC, som les que ens hem unit per visibilitzar aquest malestar col·lectiu en el procés d’aquesta renovació del currículum perquè creiem que no posa en valor ni incorpora les contribucions de les perspectives més transformadores i que són imprescindibles en l’actualitat.
El passat 27 de gener, la Direcció General de Currículum i Personalització va compartir l’esborrany del decret d’ordenació dels ensenyaments bàsics que s’incorporarà el curs 2022-23 amb l’objectiu d’iniciar el procés participatiu on tots els agents socials i educatius poguessin fer aportacions i observacions respecte els nous currículums. Aquest termini de presentació d’esmenes però, és molt curt ja que acaba el proper 18 de febrer i per aquest motiu demanem que es pugui ampliar el període de consulta perquè la participació sigui efectiva i real.
Hem de destacar que en aquest esborrany, s’hi plantegen canvis importants en l’Ensenyament Secundari Obligatori com la reducció d’hores acadèmiques en algunes assignatures com: economia, filosofia, tecnologia, biologia, física, química i matemàtiques entre d’altres aspectes.
Per tots aquests canvis i d’altres, les entitats i plataformes que hem signat el manifest exigim al Departament d’Educació que reconegui com a actors educatius de primer ordre a plataformes, entitats i col·lectius d’educació en el lleure i de justícia social que reflexionen sobre el sistema educatiu. Que estableixi un procés participatiu i de debat real amb l’ampliació del termini de presentació d’esmenes. Que defineixi la via de presentació, valoració i resposta d’esmenes. I finalment que impulsi un procés de diàleg i intercanvi permanent i efectiu amb tots aquests agents educatius i socials.
Finalment, des de l’aFFaC reclamem que es valorin les perspectives transformadores en el nou currículum escolar, que es repensi i que es redissenyi el contingut, sobretot perquè aquestes decisions creiem que s’han d’abordar a partir d’estratègies i mètodes de consulta i participació coherents amb l’actual context polític, econòmic i social. Perquè el currículum és una eina fonamental per a l’educació i la seva renovació ha de tenir el màxim consens social.