La vacuna contra la desigualtat social és l’enfortiment de l’educació pública
L’ aFFaC publica l’anàlisi de preinscripció del curs 2021-22 on s’evidencia la manca de responsabilitat política per part del Govern actual amb la xarxa educativa pública catalana.
Com cada any, les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) hem analitzat les dades de preinscripció escolar dels curs 2021-22, contrastant l’oferta inicial del Departament d’Educació amb les necessitats d’escolarització previstes pel curs vinent. Aquest any, a més, hem tingut en compte les recomanacions i mesures establertes per la pròpia administració, recollides en els protocols de prevenció de la Covid-19. Uns protocols que, principalment, apunten a la necessitat de reduir ràtios i incrementar els espais disponibles.
Les dades obtingudes després de la nostra anàlisi, però, constaten una absoluta manca de responsabilitat política per part del Govern actual que, malgrat el col·lapse evident en què es troba la xarxa educativa pública, insisteix en tancar grups mentre conserva intacta l’oferta a la xarxa privada concertada. Tal i com s’observa en aquest anàlisi, el Departament d’Educació tanca 92 grups públics i manté ràtios insostenibles sense més espais ni professorat en plena pandèmia. A la vegada, falten 43 grups públics de P3 per cobrir les necessitats d’escolarització d’acord amb els criteris del PROCICAT. Tot i la davallada demogràfica, el mateix Departament manté el col·lapse a secundària amb les mateixes ràdios del curs passat. A més a més, Catalunya només escolaritza a la xarxa pública el 57,8% de l’alumnat de CFGS, mentre que a Espanya aquesta cobertura arriba fins al 78,1%. Tota aquesta planificació és especialment greu en el context actual, on esdevé més urgent que mai descongestionar els centres públics per mantenir la presencialitat amb ràtios segures tant a primària com a secundària.
És per això que des de l’aFFaC, lamentem que el Govern mantingui el setge sobre l’educació pública, desproveint-la de recursos malgrat la massificació, malgrat l’esgotament del professorat, malgrat la manca d’especialistes per atendre l’alumnat amb necessitats específiques, malgrat la Covid-19.
Per impossible que sembli, després d’un any de pandèmia, el Departament d’Educació no ha fet res per millorar la situació del nostre sistema educatiu públic. Continuem amb manca de places, d’espais i de grups ( i dels professionals que corresponen a cada grup). Tot això en un context de pandèmia que, sense un sistema fort, posa en perill real l’assistència presencial de l’alumnat a les aules. I això, suposa un risc altíssim per aquell alumnat més vulnerable que necessita, justament, enfortir el vincle amb l’escola o l’institut. Ho hem dit moltes vegades i ho repetirem tantes com sigui necessari: la millor vacuna contra la desigualtat social és una educació forta i, per això, exigim al Govern de la Generalitat que, d’una vegada per totes, defensi aferrissadament i sense dubitacions el sistema educatiu públic català.