El Consorci d’Educació de Barcelona fracassa en la incorporació d’un nou criteri en el sistema de preinscripció escolar
Alumnes de Gràcia i el Clot es queden sense plaça a l’institut de referència
Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya denuncia l’engany que el CEB (Consorci d’Educació de Barcelona) ha fet a les famílies durant el període de preinscripció escolar. En principi havia fet creure a tota la comunitat educativa que l’alumnat de 6è tenia preferència d’escolarització en aquells instituts considerats de referència per a cada escola. Un cop resoltes les primeres assignacions, però, moltes famílies han constatat que aquest nou criteri no els atorgava cap preferència sobre l’alumnat d’altres centres adscrits i han quedat fora del seu institut de referència. En alguns centres, a més, no només no s’ha garantit una plaça a l’institut de referència, sinó que tampoc s’ha reservat una plaça a cap dels altres centres adscrits.
Així doncs, considerem que es tracta d’una problemàtica especialment greu tenint en compte que el CEB ho va implementar per garantir que totes les escoles d’educació primària de caràcter públic tinguessin un institut adscrit de referència amb el qual poder-se coordinar.
Casos reals: Alumnes de Gràcia i el Clot es queden sense plaça a l’institut de referència
En aquest comunicat extens hem exposat els casos reals de dos alumnes en concret de l’Escola Patronal Domènech, l’Emma i el Martí de Gràcia que s’han quedat sense plaça a l’institut de referència on anirà tot el seu grup de classe.
Les famílies de la única línia de 6è que hi ha al centre van confiar en aquet nou sistema que el CEB va presentar com a garantia de continuïtat i van sol·licitar en primera opció una plaça al seu institut de referència, a l’Institut Vila de Gràcia. Per sorpresa, el CEB va resoldre les assignacions per sorteig donant prioritat a l’alumnat de centres amb adscripció, però sense tenir en compte el criteri de centre referent. És a dir, l’alumnat de l’Escola Patronat Domènech tenia les mateixes oportunitats d’obtenir una plaça al seu institut de referència que els alumnes de qualsevol altre centre adscrit no referent.
El resultat ha estat deixar fora del seu institut de referència a aquests dos alumnes mentre que la resta podran seguir junts a secundària. Les famílies destaquen la importància de “garantir als seus fills la garantia dels seus vincles segurs i la continuïtat amb el projecte educatiu” i han fet arribar una carta al CEB demanant que es faci prevaldre “la protecció de l’estabilitat emocional i els processos d’aprenentatge” de l’Emma i el Martí.
D’altra banda, al barri del Clot, l’impacte d’aquesta mala planificació escolar és encara més greu. A l’Escola Dovella hi ha, com a mínim, 6 infants que no han tingut plaça a cap dels dos instituts adscrits, mentre que a l’Escola Miralletes hi ha 10 alumnes sense plaça adscrita.
En ambdós casos, els centres adscrits són l’Institut Caterina Albert (centre de referència de l’Escola Dovella, amb 8 centres més adscrits) i l’Institut Moisés Broggi (centre de referència de l’Escola Miralletes, amb 5 centres més adscrits).
Totes les famílies afectades s’estan mobilitzant per a reclamar que es respecti l’adscripció de centres, un dels pocs criteris que pot garantir l’assignació preferent d’una plaça pública de proximitat en un context de manca de places. El passat 11 de maig les famílies van fer arribar una carta al CEB demanant una solució que encara no ha arribat.
Prèviament, des de l’aFFaC ja vam denunciar en el nostre estudi anual sobre la preinscripció escolar, que el Departament d’Educació estava fent una planificació escolar que no es corresponia amb les necessitats d’escolarització previstes pel curs 2021-22 ni amb les ràtios establertes en els protocols elaborats per la mateixa Administració.
En aquests moments l’aFFaC estem acompanyant i assessorant a les famílies afectades amb la intenció d’arribar fins a les últimes conseqüències perquè el Consorci d’Educació de Barcelona respecti la seva pròpia normativa i criteris.