Abordatge de violències des de la comunitat educativa

Uns dies abans del curs rebràs al teu correu electrònic
les claus d’accés i les instruccions per seguir el curs.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

🙋 Assistència: el curs es podrà seguir presencialment i per streaming. 
📍 Lloc: Associació de Mestres Rosa Sensat (Av. de les Drassanes, 3, Barcelona).
📅 Dates: 21, 22, 23, 28 i 29 de gener de 2025.
🕟 Horari: de 17:30 h a 20:30 h.

🎫 Preus:

>> Preu curs general: 50€
>> Preu curs persones jubilades, a l’atur, famílies nombroses, monomarentals/monoparentals o persones amb discapacitat reconeguda: 25€ (es demanarà documentació acreditativa).
>> Preu curs membres d’AFA federades a l’aFFaC: 6€*
>> Preu curs menors de 23 anys i estudiants: 6€*
>> Preu per sessió: 15€

AMB LA COL·LABORACIÓ DE:

PRESENTACIÓ

Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) inaugurem el nostre 7è Curs Anual, que aquest any girarà entorn les violències que poden patir infants i adolescents i com abordar-les des dels centres educatius. Tractarem un tema sovint silenciat per la incertesa sobre com afrontar-lo des de la comunitat educativa i proporcionarem recursos per aprendre a gestionar aquestes situacions, amb l’objectiu de contribuir a construir una educació pública que situï l’alumnat al centre.

Un any més, l’aFFaC ofereix un espai formatiu que posa a disposició de tota la comunitat educativa (equips docents, equips directius, educadores, psicòlogues, pedagogues, integradores, estudiants d’educació, famílies, voluntàries i altres agents) un seguit d’eines i estratègies per ampliar coneixements i millorar la qualitat de l’educació pública.

DESTINATÀRIES

El 7è Curs Anual de l’aFFaC s’adreça, principalment, a:

  • Professorat i equips directius de centres educatius.
  • Personal d’educació especialitzada (pedagogues, psicòlogues, educadores i integradores socials, logopedes…).
  • Estudiants d’educació, psicologia, sociologia, antropologia, ciències polítiques, etc.
  • Famílies i altres agents de la comunitat educativa.
  • Qualsevol persona interessada en la matèria.

El 7è Curs Anual de l’aFFaC oferirà una formació integral per tal d’identificar, abordar, restaurar i prevenir les situacions de violència que es poden donar dins i fora de l’aula, com són violència de gènere, assetjament escolar, discriminació i altres formes d’abús.

Una de les línies més clares i representatives que defensem a l’aFFaC és l’aposta per una educació pública de qualitat que posi el benestar de l’alumnat al centre, i això exigeix tenir en compte la salut mental d’infants i adolescents. Per aquest motiu, aquest curs ens volem acompanyar dels coneixements i l’experiència de professionals per tal de fomentar una pràctica educativa de qualitat, basada en l’evidència empírica i que contribueixi al benestar del conjunt de l’alumnat.

PROGRAMA

La 7a edició del curs Anual de l’aFFaC es desenvoluparà al voltant de 5 grans temes:

21 de gener, de 17:30 h a 20:30 h
Primera sessió: Context i interseccions de les violències en la infància i l’adolescència

  • Objectiu: Reconèixer les diferents formes, agents i eixos de violència que afecten l’alumnat.
  • Descripció: Es definirà la violència i com és concebut el maltractament en la infància i l’adolescència, i s’identificarà com es manifesta la violència (maltractament, abús o assetjament) des d’una perspectiva interseccional.
  • Ponents: Alejandro Caravaca i Berta Llos (UAB Grup d’Educació i Gènere – ATLAS) i Rodrigo Prieto (Institut Diversitas)

22 de gener, de 17:30 h a 20:30 h
Segona sessió: Afectacions neurocognitives per situacions de violència

  • Objectiu: Comprendre les afectacions neurològiques en la salut i el procés d’aprenentatge de l’alumnat exposat a situacions de maltractament, abús o assetjament.
  • Descripció: S’analitzaran els efectes neurocognitius que les situacions de violència poden generar en la infància i l’adolescència. D’una banda, per comprendre quina relació hi ha amb la capacitat d’aprenentatge i, per l’altra, com afecta la salut integral de l’alumnat.
  • Ponents: Saül I. Martínez. Primera ponència pendent de confirmar.

23 de gener, de 17:30 h a 20:30 h
Tercera sessió: Reconeixement de l’assetjament i el maltractament

  • Objectiu: Identificar les situacions de violència que pot patir l’alumnat tant dins com fora del centre educatiu.
  • Descripció: S’estudiaran els principals indicadors de possibles situacions de violències, i maltractaments com l’assetjament entre iguals, així com els passos a seguir per detectar aquestes situacions en diferents contextos: al centre educatiu, a l’entorn familiar o en l’àmbit virtual.
  • Ponents: Educo i Ramiro A. Ortegón (SEER – Salut i Educació Emocional) 

28 de gener, de 17:30 h a 20:30 h
Quarta sessió: Estratègies per a l’abordatge integral de les violències

  • Objectiu: Estructurar eines per abordar una situació de violència des de la pedagogia comunitària.
  • Descripció: Es treballaran els possibles abordatges de les violències des de la pedagogia comunitària, destacant el paper actiu que pot prendre cada actor de la comunitat educativa per teixir una estratègia integral i coordinada.
  • Ponents: Irene Montiel i Vicki Bernadet

29 de gener, de 17:30 h a 20:30 h
Cinquena sessió: Pràctiques restauratives i preventives per una comunitat educativa segura

  • Objectiu: Desenvolupar la capacitat d’aplicar eines preventives i restauratives per garantir una cultura educativa segura.
  • Descripció: S’identificaran les pràctiques restauratives com a procés clau d’un abordatge complet davant d’una situació de violència, maltractament i/o assetjament donat en el marc de la comunitat educativa, i es treballarà la prevenció per promoure espais i cultures educatives segures on minimitzar les situacions de risc de violència. Finalment, es farà una reflexió individual sobre com millorar l’acompanyament als infants i adolescents
  • Ponents: Mònica Albertí i Rafael Bisquerra