2022-04-21T09:21:51+02:00

Tallers comunitaris per a AFA d’escoles bressol

Aquest projecte consisteix en l’organització i realització, amb perspectiva comunitària, de tallers d’estimulació musical per a infants de fins a 3 anys escolaritzats en les escoles bressol de la ciutat de Barcelona, més enllà del temps escolar. Els tallers utilitzen una metodologia creativa i innovadora per tal de despertar la curiositat i l’interès de l’infant per experimentar. Les activitats es duen a terme preferentment en un centre cívic del barri per promoure l’arrelament i el treball en xarxa de l’entorn més proper i generar sinergies amb la resta d’agents del teixit associatiu i educatiu.

Aquest projecte es desenvolupa amb la

2024-10-09T11:23:01+02:00

Trencant mites

Tallers intergeneracionals d’art urbà als instituts

El projecte consisteix en donar a conèixer l’art urbà entre el públic adult, concretament entre les famílies d’alumnes d’instituts de secundària de la ciutat de Barcelona, participen conjuntament amb els seus fills i filles en processos de creació d’art urbà dignificant espais dels instituts dels barris on viuen.

Concretament, el projcecte consisteix en fer tallers de grafitis als instituts de secundària de la ciutat, dirigit a alumnes i famílies d’alumnes de secundària en horari no lectiu per dignificar algun espai del centre, amb la participació activa de les

2023-03-02T16:16:42+01:00

Enlila’t

El projecte “Enlila’t. ReGENEREm les AFA” parteix d’una necessitat reconeguda per les AFA per avançar en el seu procés de transformació en clau feminista i poder esdevenir agents transformadors de la comunitat educativa en defensa de la paritat de gènere i l’educació feminista. Durant el curs 2020/21 el projecte va treballar amb diferents AFA amb comissions de gènere ja existents de tota Catalunya la redacció d’una guia sobre com crear comissions de gènere mixtes als centres educatius.(Aquesta guia està disponible al web de l’aFFaC per a qualsevol AFA interessada en promoure aquestes comissions de treball en defensa

2022-03-30T10:45:51+02:00

Tallers de fotografia crítica

Migracions i cultura de pau amb famílies

Aquest projecte presenta un recurs educatiu per a sensibilitzar a les famílies dels centres educatius públics de Catalunya sobre les migracions sud-nord amb l’objectiu de treballar l’articulació de la convivència entre diferents cultures dins les comunitats educatives.

Es tracta d’un taller de sensibilització vinculat al projecte de fotografia narrativa realitzat per RUIDO Photo, sota el títol The Backway, que mostra la ruta migratòria que va des de l’Àfrica occidental fins al mediterrani central, de les persones que transiten per arribar a Europa. The Backway és una iniciativa de RUIDO Photo

2023-02-28T16:16:32+01:00

Tothom a l’AFA

Tothom l’AFA és un projecte que porta més d’una dècada fomentant la participació de les famílies d’orígens diversos al sistema educatiu català.

Aquest projecte inclou activitats interculturals de formació, gestió i coordinació, entre d’altres, que ofereixen orientacions i recursos per tal d’enfortir les AFA i potenciar la participació de totes les famílies del centre, especialment en contextos amb una diversitat cultural molt marcada.

Els Tothom a l’AFA s’ofereixen a alguns centres i AFA prèviament seleccionades, normalment amb un alt percentatge de famílies de procedències diverses i amb ganes d’explorar i treballar, des d’una perspectiva intercultural, la participació de totes

2023-03-22T10:40:34+01:00

Abandonament Escolar Prematur (AEP)

Famílies agents en la prevenció

Segons la Generalitat, l’expressió abandonament prematur dels estudis es refereix a les persones d’entre 18 i 24 anys que compleixen les condicions següents: en primer lloc, el nivell més alt d’educació o formació que han assolit és la primera etapa de l’educació secundària i, en segon lloc, han declarat que no han rebut cap educació o formació en les quatre setmanes precedents a l’entrevista.

L’aFFaC porta anys alertant que Catalunya és el territori de la Unió Europea amb una major taxa d’abandonament escolar prematur. En aquest context, l’aFFaC inicia el

2022-03-30T10:48:39+02:00

Lletres desafinades

El projecte Lletres Desafinades pretén crear un espai de reflexió on analitzar, en família i des d’una perspectiva de gènere, la música i les lletres de les cançons que escoltem

En el desenvolupament d’aquest projecte hi han participat 5 famílies de diversos territoris de Catalunya, que han dut a terme una activitat d’anàlisi i reflexió d’algunes cançons, des de peces tradicionals fins a música contemporània en català, castellà i anglès. També ens han acompanyat 3 expertes i activistes que ens han ajudat a reflexionar sobre el paper de la música en la construcció social dels rols

2023-02-28T16:16:33+01:00

Cinegènere en família

Aquest projecte es va iniciar l’any 2019 amb l’objectiu de sensibilitzar sobre la diversitat sexual i de gènere en la comunitat educativa a través de la projecció de pel·lícules de temàtica LGTBIQ+. 

El curs escolar 2020/21 es va reproduir la pel·lícula Carmen y Lola, un film centrat en la relació afectiva entre dues noies. Es van celebrar 10 sessions en diferents centres educatius de Catalunya, amb l’objectiu d’estendre el debat i la reflexió al llarg del territori. Algunes sessions es van treballar en línia per la irrupció de la pandèmia.

2022-03-30T15:32:13+02:00

Celebrem la interculturalitat

Aquest projecte es va iniciar l’any 2020 a través d’una recerca a les AFA sobre quines festivitats s’estan celebrant actualment als centres educatius públics de la ciutat de Barcelona i en els quals participen les AFA. A partir de l’estudi de les pràctiques de les festivitats als centres educatius, el projecte ha elaborat un recull de propostes de com contemplar la diversitat cultural a les festes escolars i com realitzar-les amb una perspectiva intercultural. 

Finalment, s’ha donat a conèixer entre les AFA els criteris per a realitzar festes interculturals. El document resultant de la recerca sobre com

2024-09-26T12:57:31+02:00

La jornada escolar a debat

Consulta l’informe complet (CATALÀ) Consulta el informe completo (CASTELLÀ)

El projecte s’inicia l’any 2021 amb la preparació d’una enquesta dirigida a famílies amb fills i filles en edat escolar i a professorat sobre els usos que fan dels seus temps en relació al centre educatiu. Aquesta consulta anomenada “La jornada escolar a debat” es realitza a través de la plataforma virtual Participa de l’aFFaC entre els mesos de gener i abril del 2022 a famílies, i entre els mesos de març i juny del 2022 a professorat. S’obtenen 2.162 respostes vàlides de famílies (85%

2023-12-20T17:09:08+01:00

edDIT

Corporacions tecnològiques, plataformes educatives digitals
i garantia dels drets de la infància amb enfocament de gènere

Projecte de l’aFFaC, en associació amb el grup de recerca Esbrina de la Universitat de Barcelona (UB) i finançat per l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD).

Esdeveniments relacionats:

El projecte edDIT investiga els usos d’aquestes plataformes digitals a les escoles i instituts públics. Es tracta d’una recerca d’especial rellevància, ja que és un dels primers