Experiències, valoracions i propostes
L’aFFaC presenta Alumnat i Jornada Escolar: Experiències, valoracions i propostes, la segona fase de l’estudi d’investigació sobre les jornades escolars. Aquest estudi, subvencionat pel Departament d’Igualtat i Feminismes, aprofundeix en l’anàlisi de la jornada escolar des de la perspectiva de l’alumnat, amb l’objectiu d’escoltar-lo i entendre com els infants i adolescents viuen i perceben els horaris escolars actuals. En aquest sentit, si s’aborden fenòmens relatius a aquestes etapes educatives, els infants i adolescents tenen un rol central i el dret a participar d’aquells espais i processos que els afecten directament, sigui amb l’objectiu de generar o modificar polítiques educatives o amb la finalitat de realitzar un bon diagnòstic.
Podeu consultar l’informe en català i castellà, com també els annexos metodològics de l’estudi.
A més, podeu trobar tota la informació sobre la primera fase de l’estudi d’investigació sobre les jornades escolars aquí: La Jornada Escolar a debat: Més enllà del binomi partida-contínua.
Informe
Fitxa del projecte
Quin és l’objectiu del recerca?
Contrastar les valoracions, significats i propostes dels infants i adolescents de l’últim cicle de primària i de l’ESO sobre la jornada escolar dels centres públics de Catalunya, a partir de l’anàlisi de la seva rutina diària tant dins com fora del centre educatiu, amb una metodologia mixta i considerant els punts crítics identificats en la primera fase de la investigació de l’aFFaC.
Qui ha participat?
Alumnat de l’últim cicle de primària (5è i 6è) i de la secundària obligatòria d’una mostra de centres públics de Catalunya.
Les eines metodològiques s’han dissenyat i adaptat a l’edat dels més de 570 infants i adolescents participants, vetllant perquè les dades i aportacions recollides reflecteixin amb precisió les percepcions dels diferents grups d’edat.
Quan es va iniciar el projecte?
- Aquesta fase de l’estudi es va iniciar l’any 2023.
Quin impacte tindrà?
Alumnat i Jornada Escolar pretén aportar informació rellevant per al debat i la presa de decisions sobre les jornades escolars, incorporant una veu que tendeix a no ser integrada: la d’infants i adolescents.
Amb la col·laboració de:
Les AFA federades i els equips directius dels centres públics de Catalunya
Grup de Recerca en Educació Intercultural de la Universitat de Barcelona