Lidón Gasull, directora de l’aFFaC: ‘S’està prioritzant una oferta que no respon a l’interès general’
Diverses AFA arreu de la comarca es mobilitzen per defensar l’escola pública i exigir una planificació educativa justa
L’aFFaC denuncia el tancament injustificat d’almenys 11 línies públiques d’I3 i de primer d’ESO en diversos municipis del Vallès Occidental durant la preinscripció escolar, una decisió del Departament d’Educació i Formació Professional que afavoreix la xarxa privada concertada i perjudica la pública.
En les darreres setmanes, s’han reduït línies a escoles i instituts de Cerdanyola del Vallès, Matadepera, Polinyà, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès i Terrassa. En alguns municipis, com Cerdanyola i Sant Cugat, aquesta reducció afecta fins i tot més d’un centre educatiu. Tot i que es tracta de l’oferta inicial, les dades ja anticipen el full de ruta del Departament.
Les anàlisis de l’evolució de l’oferta educativa que l’Observatori de l’aFFaC realitza cada curs escolar evidencien un clar desmantellament progressiu de la xarxa educativa pública en aquesta comarca. Cada any, s’alternen els centres en què es produeixen els tancaments de línies, mentre es manté l’oferta de la xarxa privada concertada, cosa que reflecteix una clara aposta per reforçar-la. “Quan es tanquen grups públics i es mantenen concerts innecessaris, s’està prioritzant una oferta que no respon a l’interès general”, explica Lidón Gasull, directora de la federació.
Aquest mes, el Govern ha pactat amb l’escola concertada una dotació de 391 milions d’euros d’aquí a 2030. En plena renovació dels concerts educatius, decisions com aquesta comprometen la coherència de la planificació educativa i tenen conseqüències greus en el dia a dia de les famílies i dels centres: aules més massificades, pèrdua d’estabilitat dels equips docents, dificultats per consolidar projectes educatius i un augment de la segregació escolar.
Més enllà dels tancaments, l’aFFaC alerta amb preocupació que, en un context social ja crític, els ajustos que s’estan justificant amb el descens de la natalitat estan posant en risc la qualitat del sistema educatiu i els vincles socials i democràtics.
Mobilitzacions arreu de la comarca
Les AFA dels diversos municipis afectats al Vallès Occidental s’han coordinat immediatament per defensar l’escola pública, denunciar la sobreoferta de places a la privada concertada i exigir una planificació educativa justa i alineada amb l’interès de les famílies.
A Terrassa, la Plataforma d’AFA de l’escola pública La Pepeta va convocar una manifestació davant l’ajuntament contra la decisió del Departament de tancar un grup de primer d’ESO a l’institut Montperdut, amb el suport de famílies i entitats. A Sant Cugat, diverses AFA han organitzat la Festa de la Pública, amb la participació de centenars de famílies per denunciar el desmantellament d’aquesta xarxa. I a Rubí, les famílies de l’escola Joan Maragall s’han mobilitzat en diverses ocasions durant la preinscripció per protestar contra el tancament d’una línia d’I3 i l’eliminació del transport escolar al migdia.
Aquestes reivindicacions i moltes més arreu de la comarca reflecteixen la preocupació de les famílies davant la manca de garanties per assegurar una educació pública de qualitat per als seus fills i filles.
Des de l’aFFaC exigim al Departament d’Educació i Formació Professional que la renovació dels concerts educatius per al curs 2026/27 no sigui automàtica i es determini en funció de les necessitats reals d’escolarització, prioritzant el sistema públic. Només amb un canvi de model com aquest serà possible evitar la duplicació de places concertades finançades amb diners públics allà on l’educació pública pot assumir la demanda, i assegurar que tots els alumnes tinguin garantit el dret a una educació de qualitat en condicions d’equitat.
