L’aFFaC exigeix a Educació una revisió a fons dels concerts educatius per posar fi a la sobreoferta de places concertades
Més de la meitat dels municipis catalans tenen excés d’oferta concertada a I3, amb 129 grups sobrants i més de 2.500 places finançades sense demanda real
L’entitat reclama que la renovació prevista pel curs 2026/27 serveixi per corregir els desequilibris i reforçar la xarxa pública
L’aFFaC (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya) ha presentat un nou estudi sobre la sobreoferta de la xarxa privada concertada a l’etapa d’I3, coincidint amb el debat sobre la renovació dels concerts educatius prevista per al curs 2026/27. L’anàlisi, que abasta 133 municipis catalans on conviuen centres públics i privats concertats, revela que més de la meitat (un 56,4 %) tenen més grups concertats dels necessaris per escolaritzar l’alumnat potencial. En total, s’han detectat 129 grups sobrants, equivalents a més de 2.580 places finançades amb fons públics que no responen a cap necessitat real d’escolarització.
Durant els darrers anys, tot i la davallada sostinguda de la natalitat, la xarxa privada concertada ha mantingut o ampliat l’oferta, mentre que la pública ha perdut grups. En els darrers quatre cursos, les unitats d’I3 concertades han crescut un 6,7 %, davant l’1,9 % de la pública, i a primer d’ESO la concertada ha perdut menys grups que la pública. De fet, segons les dades, per cada grup que tanca la concertada, se’n tanquen set a la pública. “Aquest desequilibri, contrari al principi de prioritat de l’escola pública, debilita la xarxa pública i accentua la segregació escolar”, manifesta Jordi de Carreras, president de l’aFFaC.
“Els ajustos en l’oferta educativa no responen a criteris de demanda, sinó a decisions polítiques”, subratlla Lidón Gasull. Segons la directora de l’entitat, “aquest excés de places concertades distorsiona la planificació educativa i posa en risc la sostenibilitat de la xarxa pública”.
Des de l’aFFaC denuncien que tot i que els concerts educatius van néixer als anys vuitanta com una mesura provisional per garantir la universalització de l’ensenyament obligatori, el model s’ha consolidat com un pilar estructural del sistema educatiu català: actualment, un terç de l’alumnat de segon cicle d’infantil, primària i ESO estudia en centres privats concertats. Malgrat que la llei estableix que aquests centres han de garantir la gratuïtat, la no discriminació i l’adequació a la planificació pública, molts continuen cobrant quotes i mantenen concerts allà on l’oferta pública és suficient.
Per a l’aFFaC, el manteniment d’aquesta sobreoferta no només representa “una despesa pública ineficient, sinó que també alimenta la competència entre centres que afavoreix la segregació escolar”.
Per aquest motiu, Gasull assegura que la “renovació dels concerts és una oportunitat històrica per corregir aquests desequilibris i orientar el sistema cap a un model més equitatiu i sostenible”. “Cal trencar amb la idea que la renovació dels concerts és un tràmit automàtic. És una decisió política i jurídica que ha de servir per prioritzar la sostenibilitat i l’equitat del sistema per enfortir la xarxa pública”, destaca Gasull.
“Cal una planificació coherent amb la realitat demogràfica i social, que asseguri que cada euro públic es destini a garantir l’escolarització universal i no a duplicar oferta allà on no cal”, aclareix el president. Així doncs, de cara a la renovació dels concerts educatius per al curs 2026/27, l’aFFaC insta el Departament d’Educació a revisar en profunditat el mapa de concerts i adequar-lo a les necessitats reals de la població. L’entitat defensa que cal reduir els concerts sobrants i reforçar la xarxa pública com a columna vertebral del sistema educatiu, redistribuint recursos cap a zones amb dèficit de places o amb alta concentració d’alumnat vulnerable. “La renovació de concerts del curs vinent és el moment legislatiu clau per fer el canvi radical de model que Catalunya necessita”, anuncia Gasull, que afegeix: “Només si avancem cap a un sistema educatiu més just, equitatiu i fidel a la seva funció pública, posarem fre a la segregació escolar creixent”.
En aquest context, l’aFFaC insta el Departament d’Educació a revertir l’infrafinançament històric i a situar l’escola pública al centre de la política educativa. Només amb una inversió suficient, una planificació transparent i la reducció progressiva de la dependència del sistema concertat es podrà garantir una educació realment equitativa, gratuïta i de qualitat per a totes les famílies de Catalunya.