Participació de les famílies i activat no lectiva

L’aFFaC inicia l’estudi Un repte de ciutat: participació de les famílies i activitats no lectives a l’ESO. Aquest projecte de recerca, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, aprofundeix en dos aspectes rellevants en l’educació secundària:  la participació de les famílies als centres educatius i l’estat de l’activitat no lectiva a la secundària.

Atès que la participació de les famílies en l’educació dels seus fills i filles i l’accés a l’educació no formal es considera clau per garantir l’èxit educatiu i la igualtat d’oportunitats entre l’alumnat de secundària, es veu necessari aprofundir i indagar per identificar els principals reptes.

Per recollir la informació es consultarà -mitjançant enquestes i entrevistes qualitatives- a diversos actors de la comunitat educativa (direccions, equip educatiu, famílies i AFA) i s’adaptaran les eines metodològiques segons l’actor.

Fitxa del projecte

Quin és l’objectiu del recerca?

  1. Conèixer les necessitats, les formes de participació i les barreres per a participar de les famílies de secundària a les seves comunitats educatives respectes i, alhora, els desafiaments de les AFA d’aquest nivell educatiu.
  2. Conèixer l’estat, reptes i valoracions de les activitats no lectives o extraescolars que realitza l’alumnat de l’ESO de centres educatius públics a Barcelona.

Qui ha participat?

Per garantir una representació adequada de la diversitat educativa de Barcelona, s’ha seleccionat 1 centre educatiu públic amb ESO (institut o institut escola) per districte, sumant un total de 10 centres.

Hi participen diversos actors de la comunitat educativa: Equip directiu, equip educatiu (tutors/es i altres professionals del centre en contacte amb les famílies), AFA i les famílies.

Quan es va iniciar el projecte?

El projecte s’inicia el 2024 amb la creació de la proposta metodològica. El any 2025, amb la coordinació dels equips directius dels centres participants, comença la recollida d’informació. Durant els mesos posteriors, es farà l’anàlisi de la informació recollida, la redacció i retorn dels resultats.

Quin impacte tindrà?

Permetrà identificar l’estat, necessitat i punts de millora de la participació de les famílies i les extraescolars  als instituts i instituts escola de Barcelona.

Amb la col·laboració de:

-Els equips directius dels centres educatius públics de Catalunya

-El Consorci d’Educació de Barcelona

– Direcció d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona

– AFA

Amb el finançament de: