Més enllà del debat: Propostes sobre la Jornada Escolar

INFORMACIÓ PRÀCTICA

📍​ Lloc: Barcelona – Centre Cívic Convent Sant Agustí, Sala Calidoscopi
🙋​ Format: Presencial, amb presentacions i grups de conversa.
📅 Data: Dissabte 20 d’abril de 2024
🕙​ Horari: De 9:45h a 18h. Farem una pausa a l’hora de dinar amb servei de càtering per als assistents
🎫 Preu: Gratuït
📄 Certificat d’assistència: Disponible per a tots aquells que demanin certificat o justificant d’assistència de la jornada (indicar-ho al formulari).

AMB EL SUPORT DE:

PRESENTACIÓ

A l’aFFaC sabem que el debat sobre la Jornada Escolar, tant a Catalunya com a la resta de l’estat espanyol, és un tema clau per al present i el futur del nostre sistema educatiu. Per això el 2023 vam publicar l’estudi La jornada escolar a debat: més enllà del binomi continua-partida.

Però també sabem que necessitem construir propostes col·lectives sobre les jornades escolars a partir de l’evidència científica, que posin al centre el benestar dels nens, nenes i adolescents, considerant les seves etapes de desenvolupament i el seu context social, sense deixar a ningú enrere.

És per això que l’aFFaC, amb el suport del Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, convida totes les entitats i organitzacions interessades a participar a la trobada Més enllà del debat: Propostes sobre la jornada escolar.

L’objectiu de la jornada és abordar diversos temes clau que permetin aprofundir i crear propostes sobre les jornades escolars en el sistema educatiu públic, comparant-la també amb experiències internacionals. Entre els temes a debatre hi trobem els bioritmes de l’alumnat, la pobresa infantil, les iniquitats de gènere i socioeconòmiques, entre altres, tenint-les en consideració tant en el temps lectiu com en el no lectiu –menjador i extraescolars-.

Reconeixent la complexitat del tema, comptarem amb ponents nacionals i internacionals que ens explicaran, de manera distesa i des de diverses arestes, els problemes de les jornades actuals, però també conversarem sobre què podem fer per a millorar-les. Per a això últim, tindrem espais de conversa dinamitzats, perquè entre tots els participants construeixin propostes de millora sobre les jornades escolars.

PROGRAMA

10 hInici de la jornada. Benvinguda a càrrec de Lidón Gasull, directora de l’aFFaC

10.15 hXerrada: Com millorar la jornada escolar? Comencem per escoltar els bioritmes dels nens i nenes
Parlarem sobre les etapes i l’evolució dels bioritmes. Volem conèixer com incideix en els infants el desenvolupament neuronal i de quina manera afecta la jornada escolar en relació amb la nutrició, el somni, el descans i la concentració.
A càrrec de Mireia Termes, Òscar Sans Capdevila i Daniel Gabaldón-Estevan

11.40 h – Xerrada: Busquem l’equitat: dissenyar la jornada escolar per a combatre les desigualtats
Exposarem els problemes i les desigualtats que es donen amb les jornades escolars actuals a Espanya en termes de desigualtat de gènere, desigualtats socioeconòmiques i del sistema educatiu, fent una comparativa internacional en clau d’equitat.
A càrrec de Cristina Castellanos i Elena Sintes

13 h – Grup de discussió: A la llum dels bioritmes: repensar el temps lectiu en infantil (2n cicle), primària i l’ESO
Debatrem en subgrups com millorar la jornada escolar pensant en els temps lectius segons l’evidència científica abans presentada, com també tenint en compte criteris d’equitat, qualitat educativa, com del context en el qual vivim (jornades laborals, entre altres).

15 h  – Xerrada: Models europeus de menjadors i tardes educatives: Què en podem aprendre?
Parlarem de per què el menjador escolar és clau en termes d’equitat, considerant dimensions com la pobresa infantil i la inseguretat alimentària, i revisarem altres models de menjador d’acord amb una comparativa europea. També, ens submergirem en el cas de les tardes educatives de Portugal i els seus aprenentatges.
A càrrec de Sara Ayllón Gatnau i Pedro Abrantes

16.25 hGrup de discussió: Construint el menjador escolar i les tardes com a espais educatius i igualitaris
Debatrem en subgrups sobre com millorar el menjador escolar i les tardes com a espais educatius i igualitaris.

17.15 h – Tancament de la jornada

PONENTS

  • Mireia Termes. Graduada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona i màster en Condicionants genètics, nutricionals i ambientals al Creixement i Desenvolupament, per la Universitat Ramon Llull. Dietista-nutricionista del Servei de Gastroenterologia, Hepatologia i Nutrició Pediàtrica de l’Hospital Sant Joan de Déu. Col·labora amb el portal de promoció de la salut FARS, amb articles sobre nutrició i dietètica, i ha col·laborat amb el grup de recerca en Biomarcadores i Metabolómica Nutricional i dels Aliments del Departament de Nutrició i Bromatologia de la UB.
  • Òscar Sans Capdevila. Doctor especialitzat en Neurofisiologia clínica en infants i adolescents. Cap de la Unitat de Trastorn del son a l’Hospital Sant Joan de Déu. Combina la pràctica clínica amb la docència en el Màster en Neuropediatria de la Universitat de Barcelona i imparteix classes en cursos de doctorat. Forma part de les principals societats mèdiques de la seva especialitat a nivell internacional, com la Societat Espanyola del Somni, la World Association Sleep Medicine o la International Pediatric Sleep Association.
  • Daniel Gabaldón-Estevan. Doctor en sociologia per la Universitat de València. Llicenciat en sociologia per la Universitat d’Alacant. Treballa com a professor en la Universitat de València a nivell de grau i màster en temes educatius. És autor de nombrosos llibres i articles científics, i una de les seves línies de recerca i és l’impacte de les jornades escolars, amb estudis com El temps escolar des d’una perspectiva social i comparada, entre altres. Ha comparegut en les Corts Valencianes, davant la Comissió especial d’estudi, com a expert sobre els usos de temps per a impulsar polítiques de racionalització dels horaris.
  • Cristina Castellanos. Doctora en Economia i Màster en Teoria Feminista per la Universitat Complutense de Madrid. És professora del Departament d’Economia Aplicada de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la UNED. Imparteix docència de postgrau i formació en universitats i organismes sobre la incorporació de la igualtat de gènere en les polítiques i pressupostos públics. Ha participat en projectes de recerca vinculats al sistema educatiu i les polítiques laborals des d’una perspectiva d’igualtat de gènere.
  • Elena Sintes. Doctora en Sociologia i llicenciada en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat de Barcelona. Actualment és Cap de projectes a la Fundació Bofill. Amb una àmplia trajectòria com a investigadora en polítiques públiques de temps i educació, ha publicat A les tres a casa? L’impacte social i educatiu de la jornada escolar contínua, entre d’altres. Ha treballat com investigadora a la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona, en el programa “Temps i qualitat de vida” de l’Ajuntament de Barcelona i a l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona.
  • Sara Ayllón Gatnau. Doctora en Economia aplicada per a la Universitat Autònoma de Barcelona, Diploma en Estudis Avançats i llicenciada en Periodisme i Economia. Actualment és professora a la Universitat de Girona i ha exercit d’investigadora, centrant-se en l’Economia de la Pobresa i la Desigualtat, on destaca el seu interès per la situació econòmica dels joves i la pobresa infantil. Està a càrrec del projecte de recerca SCHOOL_MEALS de la Universitat de Girona.
  • Pedro Abrantes. Doctor i llicenciat en Sociologia de l’Institut Universitari de Lisboa (ISCTE-IUL). Professor de la Universitat Oberta de Portugal. La seva tesi doctoral tracta sobre els sistemes d’ensenyament primari i secundari de Portugal i Espanya, sota la supervisió de Rafael Feito. Ha estat investigador del CIES Mèxic i va exercir d’assessor en el Gabinet del Ministre d’Educació de Portugal (2016-2020), acompanyant l’àrea de relacions internacionals i programes educatius. També va ser Subdirector-General del Departament d’Estadístiques del Ministeri d’Educació (2020 a 2022). Ha estat decisiu en els estudis d’impacte de la jornada de tardes a Portugal: Escoles a temps complet a Portugal: Participació i Assoliments Educatius.

INSCRIPCIONS

Per a inscriure’t, emplena el següent formulari.