Masculinitats Igualitàries: Escola d’Homes Formadors

Uns dies abans del curs rebràs al teu correu electrònic
les claus d’accés i les instruccions per seguir el curs.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

🙋 Assistència: El curs es farà en modalitat telemàtica
📅 Dates: Abril: 10, 17, 24 i 30 de 16h a 20h // Maig: 2, 7, 9, 14, 16, 21 i 23 de 16h a 19h
🎫 Preus: El curs és totalment gratuït.

📜Les persones inscrites que segueixin, com a mínim, el 80% del curs obtindran un certificat d’assistència reconegut per l’Institut de Desenvolupament Professional de la Universitat de Barcelona.

El curs es realitza a través de la plataforma virtual Moodle de l’aFFaC. Totes les sessions formatives s’emeten en directe, i després quedarà penjat l’audiovisual de la classe formativa per a la posterior visualització. Les sessions gravades estaran a disposició de l’alumnat fins a 15 dies després de la finalització de la darrera sessió.

AMB EL SUPORT DE:

PRESENTACIÓ

El curs sobre Masculinitats Igualitàries: Escola d’Homes Formadors busca oferir formació a homes perquè puguin obtenir coneixements i eines per desenvolupar-se com a formadors en temes de gènere, masculinitats igualitàries i corresponsabilitat de cures. El curs pretén formar a homes que vulguin dedicar-se professionalment a la formació a altres homes i/o integrar aquests coneixements en el seu àmbit professional.

L’aFFaC treballa des de fa anys en diversos projectes de formació i sensibilització sobre la diversitat sexual i de gènere, per l’erradicació de les violències de gènere i la transfòbia amb famílies, AFA i alumnat dels centres educatius públics de Catalunya, i com en aquest cas ens ocupa, per impulsar la corresponsabilitat de les cures dels pares i la incorporació de la perspectiva de gènere a les AFA.

DESTINATARIS

L’Escola d’Homes Formadors s’adreça, principalment, a:

  1. Professorat i equips directius.
  2. Professionals vinculats a l’àmbit educatiu (psicòlegs, pedagogs, educadors socials, etc.)
  3. Estudiants d’àmbits vinculats a l’educació (magisteri, educació infantil, pedagogia, psicopedagogia, educació social, etc.)
  4. Membres d’entitats socials, culturals, juvenils, entre altres interessats en la matèria.
  5. Altres homes interessats en la temàtica.

El curs va dirigit a qualsevol home amb una sensibilització i/o coneixements bàsics sobre la temàtica que vulgui obtenir un coneixement acadèmic especialitzat per integrar-lo en els seus respectius àmbits de treball (educació, salut, serveis socials, moviments socials, Administració Pública, entre d’altres) i/o amb inquietud per desenvolupar-se com a formador en temes de gènere, masculinitats igualitàries i corresponsabilitat de cures.

Per tal d’abordar aquest tema amb el màxim rigor i qualitat acadèmica, l’aFFaC ha convidat un seguit de persones expertes que impartiran les sessions des de la seva experiència acadèmica i professional.

Les persones formadores són:

  • Anna Galí (Fil a l’Agulla): Formadora, facilitadora i terapeuta. Responsable de l’àrea de tractament amb els homes de l’entitat Fil a l’Agulla. Treballa amb processos, des del conflicte i la facilitació. Especialitzada en la intervenció en el món educatiu i la gestió de violències masclistes.
  • Cesc Laporta (El Taller): Fundador de l’entitat El Taller. Educador social especialitzat en gestió comunitària. L’entitat El Taller treballa amb perspectiva de gènere i enfocament interseccional amb els homes a través de la formació i la facilitació de grups d’homes i de pares.
  • Nando Carnero (El Taller): Psicòleg de formació, acompanya persones i grups des de la perspectiva del Treball de Processos. Especialitzat en gènere, masculinitats i violència masclista, porta més 8 anys acompanyant homes en les masculinitats conscients i responsables. Col·labora amb El Taller com tallerista i formador.
  • Mayra Urrea: Diplomada en Educació Social i llicenciada en Psicopedagogia. Compta, a més, el Màster en Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes. És doctora en Recerca Educativa per la Universitat d’Alacant. Actualment és professora associada en el Departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques i forma part del grup de recerca GIDU-EDUTIC/IN.
  • Gladys Merma: Doctora a Universitat d’Alacant i llicenciada en Educació. Professora Contractada Doctora de l’Àrea de Teoria de l’Educació, del Departament de Didàctica General i Didàctiques Específiques. És coordinadora del Projecte Disseny i Atenció a les Oportunitats de Gènere a l’Educació Superior.
  • Diego Gavilan: Professor associat de la Facultat d’Educació de la Universitat d’Alacant on imparteix les assignatures de “Teoria i Història de l’Educació” als Graus de Mestre en Educació Infantil i Educació Primària, i “Societat, Família i Educació” al Màster de Professorat de Secundària.
  • Francisco Abril: Doctor en Societat de la Informació i el Coneixement i professor associat a la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona i del Grau d’Humanitats i Ciències Socials de la UOC. També és membre del grup d’investigació “Medusa- Gèneres en transició: masculinitats, afectes, cossos i la tecnociència”. Actualment participa en el projecte europeu Men in Care, que busca fomentar les masculinitats cuidadores des de les empreses i les organitzacions.
  • Begonya Enguix: Catedràtica en Antropologia Social i Cultural i professora agregada de la Universitat Oberta de Catalunya, on coordina el Grau d’Antropologia i Evolució Humana. Coordina el grup de recerca consolidat «Medusa: Gèneres en Transició: masculinitats, afectes, cossos i tecnociència». Especialitzada en antropologia del gènere (masculinitats), del cos, de les sexualitats, les identitats i els afectes i les seves relacions amb els mitjans i l’acció política.
  • Alexandre Pichel Vázquez: Investigador predoctoral a la UOC i membre del grup de recerca MEDUSA. És graduat en Ciències Polítiques per la Universitat de Santiago de Compostel·la, màster en Comunicació per la UPF i màster en Estudis de Gènere per l’Institut Interuniversitari d’Estudis de Dones i Gènere (IIEDG). Actualment està elaborant la tesi doctoral sobre l’observació de l’acoblament entre gènere, cossos i afectes en la ultradreta espanyola a partir de diverses tècniques etnogràfiques.

PROGRAMA

El curs està organitzat en 7 temes, durant els quals s’abordaran les masculinitats igualitàries i la corresponsabilitat de les cures, aprofitant el grau de d’expertesa del professorat que impartirà cada sessió.

TEMA 1: Feminisme i Construcció social
En aquest primer tema assimilarem els conceptes de la teoria de gènere i feminista, amb l’objectiu d’aconseguir una reflexió crítica, identificar i analitzar els rols i la relació amb el patriarcat, i reflexionar sobre la interseccionalitat. A càrrec d’Alexandre Pichel.

TEMA 2: Les Masculinitats: què són?
En aquest segon tema buscarem comprendre la masculinitat, la socialització masculina i reconèixer les hegemonies establertes per desenvolupar estratègies pel seu abordatge i transformar-les en masculinitats alternatives, igualitàries i inclusives. A càrrec de Begonya Enguix.

TEMA 3: Corresponsabilitat de cures
En aquest tercer tema ens endinsarem en el desenvolupament de la identitat personal influïda per les masculinitats igualitàries i treballarem la relació que tenim amb la corresponsabilitat de cures i la criança i els beneficis que aporta adoptar eines i mesures per assolir-ho. A càrrec de Francisco Abril.

A partir del tema 4, es durà a terme la part pràctica del curs formatiu. Les quals dividiran cada tema en dues sessions per poder aprofundir bé en la matèria.

TEMA 4: Violència masclista i masculinitats
Per aquest quart tema abordarem la violència masclista i les masculinitats hegemòniques a partir de la Triada de Kaufman i ens dotarem d’eines i estratègies per afrontar-la. També tractarem el negacionisme des de la cultura del gènere i de les cures. A càrrec d’Anna Galí (Fil a l’Agulla).

TEMA 5: Pràctiques i exercicis en l’àmbit professional, relacional i emocional.
En aquest tema detectarem i abordarem les masculinitats hegemòniques en l’àmbit professional, relacional i emocional. Presentarem exemples de relacions saludables i cuidadores i, d’aquesta manera, facilitarem que els homes formats siguin agents de transformació. A càrrec de Nando Carnero (El Taller) i Anna Galí (Fil a l’Agulla).

TEMA 6: Metodologies actives per realitzar formacions a homes.
En aquest penúltim tema ens centrarem a desenvolupar habilitats i metodologies actives per a dur a terme formacions a homes. Explicarem les tècniques de facilitació de grups i prioritzarem la comunicació efectiva i la participació com a element clau del procés d’aprenentatge. A càrrec de Mayra Urrea, Gladys Merma i Diego Gavilan.

TEMA 7: Abordatge de les formacions en masculinitats igualitàries.
En aquest darrer tema aplicarem conjuntament els coneixements adquirits, aprendrem a gestionar la resistència per part dels homes en rebre aquestes formacions i determinarem estratègies i eines per formar en masculinitats igualitàries als homes de manera crítica. A càrrec de Cesc Laporta (El Taller).

RECONEIXEMENT

1. IDP-ICE (Universitat de Barcelona): un reconeixement que té els mateixos efectes per al professorat que les activitats incloses en el Pla de formació permanent del Departament d’Educació.
Les persones que vulguin la certificació de la IDP-ICE també s’hauran d’ inscriure, un cop feta la inscripció a la web de l’aFFaC, en l’aplicatiu d’aquests organismes a través d’aquest enllaç.
La inscripció estarà oberta fins al dia 9 d’abril.
El certificat d’aquests curs es pot utilitzar com a acreditació per participar en els diferents concursos o convocatòries del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, amb els termes que indici cada convocatòria.
Per tal d’obtenir el reconeixement de l’ICE és necessari assistir, com a mínim, al 80% de les classes.

2. Departament d’Educació: els i les docents poden optar a sol·licitar el reconeixement de formació per al professorat del Departament d’Educació. El Departament d’Educació incorporarà automàticament la formació realitzada a l’expedient de les persones que hagin assistit al 80% del curs i hagin superat l’avaluació continuada.

INSCRIPCIONS

Per a inscriure’t al curs, emplena el següent formulari. Tingues en compte que l’idioma vehicular del curs és el català. Per aquest motiu, tant les presentacions com algunes de les classes es faran en aquest idioma.