Maternitats i paternitats corresponsables
Criança amb NEE
El projecte “Maternitats i paternitats corresponsables. Criança amb NEE” vol avançar cap a una major igualtat de gènere i democratització de les cures, acompanyant famílies amb infants i adolescents amb Necessitats Educatives Especials (NEE) escolaritzats al sistema públic de Catalunya. La iniciativa aposta per la corresponsabilitat entre mares i pares, la visibilització de les masculinitats cuidadores i l’enfortiment de la participació de tot tipus de famílies en la criança, promovent espais de suport, reflexió i corresponsabilitat que tenen en compte la diversitat i la perspectiva feminista i de drets humans.
Alimentant consciències
“L’aprofitament alimentari als menjadors escolars”
El projecte “L’aprofitament alimentari als menjadors escolars” impulsa accions de sensibilització i bones pràctiques entre les AFA que gestionen menjadors, amb l’acompanyament de tallers, materials divulgatius i un treball d’anàlisi que recull dades sobre els hàbits d’aprofitament del menjar. A més, inclou dinàmiques formatives amb famílies i comunitat educativa per generar espais de reflexió, així com una campanya d’incidència adreçada a les administracions públiques per fomentar canvis estructurals. Tot plegat es desenvolupa amb una perspectiva sostenible, participativa i de gènere, afavorint un model alimentari més responsable i
FamilyEduNet
FamilyEduNet -amb títol original Families for Educational Success (Famílies per a l’Èxit Educatiu)– és un projecte liderat per l’aFFaC i finançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea, amb la finalitat d’ampliar i consolidar a escala europea l’impacte del projecte previ XarxaClau.
Impulsat entre el 2014 i el 2016, el projecte va néixer a partir d’una pregunta clau: Què poden fer les famílies, des de la seva comunitat i les seves organitzacions -formals o informals-, per promoure l’èxit educatiu?
En aquest sentit, la comunitat local, el barri, la ciutat, juguen un paper clau a l’hora de promoure ambients d’aprenentatge i
Diàleg Interreligiós
Grup de diàleg de famílies i el dret a la (no) creença
El projecte “Grup de diàleg de famílies i el dret a la (no) creença” planteja sensibilitzar, visibilitzar i promoure la diversitat religiosa, espiritual i de conviccions dins la comunitat educativa de Barcelona, especialment entre les AFA d’infantil i primària, des del respecte i la defensa de la igualtat de drets per a totes les famílies, independentment de la seva creença, no creença o canvi de creença. Es treballa per reconèixer tant les opcions religioses com aquelles que es basen en la lliure no creença,
Educació, refugi i acció
Projecte impulsat per la Comissió Catalana d’Acció pel Refugi (CCAR)
El projecte Educació, refugi i acció: consolidant una ciutat educadora respecte al dret d’asil i als desplaçaments forçats entre els infants i adolescents té per objectiu promoure el coneixement en matèria d’asil i refugi i la defensa de drets humans entre la població més jove. Aquest propòsit es fonamenta en la col·laboració i el suport dels centres educatius, així com d’altres associacions que treballen per garantir la qualitat educativa i el dret a l’educació d’infants i adolescents a Catalunya, com l’aFFaC. Per tal de desenvolupar un
P3R3 Global
Projecte impulsat per ISGlobal (Institut de Salut Global Barcelona)
Menjadors escolars més sans i sostenibles
Projecte promogut per l’Agència de la Salut Pública de Barcelona (ASPB), l’Ajuntament de Barcelona i amb el suport del Consorci d’Educació de Barcelona.
El programa promou canvis en el model de menjador per tal que aquest sigui més saludable i sostenible, segur i just. Per això, proposa menús escolars amb menys carn vermella o processada i més proteïna d’origen vegetal (basada en llegums), i promou productes de proximitat i de temporada.
MEMSS es desenvolupa als centres educatius de la ciutat de Barcelona que disposen de servei de menjador i es treballa amb diferents agents:
Implementació d’accions formatives
En l’àmbit de la corresponsabilitat de les cures
El projecte, impulsat per l’aFFaC en col·laboració amb el Consell Comarcal del Maresme, té com a objectiu principal diagnosticar i implementar accions formatives dirigides a promoure la corresponsabilitat de cures i les masculinitats igualitàries entre els homes pares de la comarca del Maresme.
El projecte comença amb un diagnòstic detallat de les necessitats i demandes dels homes pares, per a posteriorment, implementar tallers i grups de suport a través dels quals fomentar una paternitat corresponsable i igualitària.
L’execució del projecte aconseguirà generar un
Un repte de ciutat:
Participació de les famílies i activat no lectiva
L’aFFaC inicia l’estudi Un repte de ciutat: participació de les famílies i activitats no lectives a l’ESO. Aquest projecte de recerca, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, aprofundeix en dos aspectes rellevants en l’educació secundària: la participació de les famílies als centres educatius i l’estat de l’activitat no lectiva a la secundària.
Atès que la participació de les famílies en l’educació dels seus fills i filles i l’accés a l’educació no formal es considera clau per garantir l’èxit educatiu i la igualtat d’oportunitats entre l’alumnat de secundària, es veu necessari
Alumnat i Jornada Escolar
Experiències, valoracions i propostes
L’aFFaC presenta Alumnat i Jornada Escolar: Experiències, valoracions i propostes, la segona fase de l’estudi d’investigació sobre les jornades escolars. Aquest estudi, subvencionat pel Departament d’Igualtat i Feminismes, aprofundeix en l’anàlisi de la jornada escolar des de la perspectiva de l’alumnat, amb l’objectiu d’escoltar-lo i entendre com els infants i adolescents viuen i perceben els horaris escolars actuals. En aquest sentit, si s’aborden fenòmens relatius a aquestes etapes educatives, els infants i adolescents tenen un rol central i el dret a participar d’aquells espais i processos que els afecten directament, sigui amb l’objectiu
Participació a l’Origen
L’aFFaC reconeix que existeixen barreres estructurals i socials a la participació efectiva de totes les famílies en els centres educatius de Catalunya, especialment per a les famílies d’origen cultural no hegemònic i, a més, sovint les diferents formes de participació de les famílies no es reconeixen.
El projecte de recerca de Participació a l’Origen pretén abordar quines són les pràctiques i concepcions de participació de les famílies migrades als centres educatius dels seus països d’origen i a Catalunya.
La investigació adopta metodologies no-extractives que inclouen membres de les comunitats migrades estudiades en el disseny, implementació i avaluació de la recerca.
HOMES-AFA
El projecte “Homes-AFA: Programa de formació per a la corresponsabilitat dels homes vers les cures a través de les AFA”, finançat pel Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, té com a objectiu corresponsabilitzar als homes en la tasca de cures dels seus fills/es des d’una perspectiva interseccional per avançar cap a una criança i paternitat igualitària. D’aquesta manera, es treballa per avançar cap a la igualtat de gènere en les cures i en un canvi de cultura de gènere als centres educatius de Catalunya.











