|
|
|
|
Demaneu al vostre ajuntament que impulsi actuacions del Pla Actualitza Clima al vostre centre
|
|
|
Tal com us vam avançar, us fem arribar el model d’instància perquè pugueu demanar al vostre ajuntament que presenti una expressió d’interès per participar en el Pla Actualitza Clima i impulsar actuacions de millora del confort tèrmic al vostre centre educatiu.
|
|
Els ajuntaments tenen fins al 17 de novembre de 2026 per presentar aquesta expressió d’interès a la Generalitat. Descarregueu-la, adapteu-la amb les dades del vostre centre i presenteu-la a través dels tràmits habilitats al vostre ajuntament!
|
|
|
|
|
🟠 Informació que convé adjuntar
|
|
Per reforçar la petició, podeu adjuntar una fitxa breu amb: fotografies d’aules, patis o espais especialment afectats; relació d’aules o dependències amb problemes de calor, fred o ventilació; dates i descripció d’incidències recents; comunicacions prèvies amb direcció, ajuntament o Serveis Territorials; informes o dades existents sobre temperatures, ombres, ventilació o consum; propostes de millora prioritàries identificades amb la direcció del centre.
|
|
|
|
|
|
|
|
Què és el Pla Actualitza Clima? El Govern ha posat en marxa el Pla Actualitza Clima, destinat a millorar el confort tèrmic, la ventilació, la qualitat de l’aire i l’eficiència energètica dels centres educatius públics.
El Pla preveu mobilitzar fins a 2.500 milions d’euros fins al curs 2030-2031 i intervenir potencialment en fins a 2.530 centres educatius.
Aquesta xifra representa l’horitzó màxim d’inversió previst pel Govern, però no significa que els 2.500 milions d’euros estiguin ja pressupostats o compromesos. De moment, s’ha concretat una primera fase de 100 centres.
|
|
|
|
|
Quines accions preveu? El Pla no es limita a instal·lar sistemes d’aire condicionat. Les actuacions s’hauran d’adaptar a les característiques i necessitats de cada centre i poden incloure:
sistemes de climatització de fred i calor; ventilació i renovació de l’aire; substitució d’instal·lacions tèrmiques antigues; millores de l’aïllament i de l’envolupant dels edificis; instal·lacions d’energia renovable; sistemes de monitoratge i gestió energètica.
Abans de determinar les actuacions, s’hauran d’elaborar els estudis tècnics necessaris per valorar quina és la solució més adequada per a cada edifici.
|
|
|
|
|
I si el vostre centre no és entre els 100? Els ajuntaments poden proposar actuacions en centres que no formen part dels 100 prioritzats presentant una expressió d’interès a la Generalitat abans del 17 de novembre de 2026.
És aquesta possibilitat la que volem que les AFA aprofiteu presentant la instància que us facilitem al vostre ajuntament.
IMPORTANT: Ho podeu fer independentment de si el vostre ajuntament és responsable del manteniment del centre com si no!
|
|
|
|
|
Què passarà després del 17 de novembre? La presentació de l’expressió d’interès no implica que l’actuació quedi automàticament aprovada ni finançada.
El Govern té fins al 17 de maig de 2027 per concretar les condicions dels convenis que permetran executar aquestes actuacions amb els ajuntaments.
A partir d’aquí, cada conveni haurà de concretar quina actuació es farà, el pressupost, com es finançarà, quina aportació correspondrà a cada administració i com es farà el seguiment i la justificació.
Ara mateix, l’acord del Govern no estableix un calendari comú d’execució per a aquests centres.
|
|
|
|
|
|
|
|
🟠 Des de l’aFFaC, estarem atentes al desplegament del Pla
|
|
Farem seguiment del desplegament del Pla per garantir transparència en els criteris, un calendari clar i recursos perquè la climatització arribi a tots els centres que ho necessiten, independentment de la capacitat econòmica dels ajuntaments. També reclamarem que les comunitats educatives estiguin informades i puguin participar en les actuacions que afectin els seus centres.
|
|
|
|
|
|
|
|
|