Logo aFFaC_2020_POSITIU

馃尰 Aquest 20 d'octubre, despleguem les pancartes fins que es desplegui el Decret d'educaci贸 inclusiva

Benvolgudes fam铆lies, AFA, professionals de l'educaci贸, entitats i amigues.

Com moltes sabeu, el Departament d鈥橢ducaci贸 va tard, molt tard, en el desplegament del Decret d鈥檈ducaci贸 inclusiva aprovat fa 6 anys.

脡s per aix貌 que aquest 20 d鈥檕ctubre tornem a reivindicar plegades el dret de tots els infants a gaudir d鈥檜na educaci贸 sense discriminacions. Per fer-ho, impulsem una acci贸 conjunta en el marc de la campanya Jo tamb茅 hi vull anar, on hi poden participar tots els centres d鈥檌nfantil, prim脿ria i secund脿ria, i tots els agents de la comunitat educativa: fam铆lies, AFA, docents, equips directius, alumnat, personal especialitzat, personal d鈥檃dministraci贸 i serveis, monitors/es i tothom qui vulgui. Ens necessitem fortes, ens necessitem a totes, perqu猫 aquest 20 d鈥檕ctubre...

Despleguem les pancartes fins que es desplegui el Decret

A l鈥檋ora de sortida de cada centre educatiu (pot variar segons etapa educativa i centre), tota la comunitat educativa de cada escola i institut farem una breu concentraci贸 davant de cada centre per penjar una pancarta en favor de l鈥檈ducaci贸 inclusiva:
Durant la concentraci贸, tamb茅 us proposem portar els vostres dibuixos de gira-sols i enganxar-los al voltant de la pancarta.

L鈥檕bjectiu 茅s que tots els centres d鈥檃rreu de Catalunya pengin una pancarta a un lloc visible del centre educatiu per demostrar al Departament d鈥橢ducaci贸 que els nens i nenes amb Necessitats Espec铆fiques de Suport Educatiu no estan soles, que les fam铆lies no estan soles, que el professorat no est脿 sol, que les direccions dels centres no estan soles. L鈥檈ducaci贸 inclusiva ens beneficia a totes i totes lluitem juntes per no deixar a ning煤 enrere.

脡s l鈥檋ora de fer pinya per les que m茅s ens necessiten. 脡s l鈥檋ora de deixar de mirar cap a una altra banda. Si no hi podem ser totes, estem construint un sistema educatiu fallit.

Instruccions per dur a terme l鈥檃cci贸

1. Escollir persona o equip per coordinar l鈥檃cci贸. Tot i que a l鈥檃cci贸 hi pot participar tota la comunitat educativa, 茅s important que hi hagi una persona o grup de persones encarregades de coordinar l鈥檃cci贸 (demanar perm铆s al centre, imprimir i anar a buscar la pancarta...). Aquesta persona o grup de persones pot sortir de l鈥橝FA, del professorat, de l鈥檃lumnat, o pot ser mixt.

2. Demanar autoritzaci贸 al centre. Tant si el professorat i l鈥檈quip directiu participen de l鈥檃cci贸 com si no, cal comptar amb vistiplau de la direcci贸 per penjar una pancarta al centre.

3. Descarregar la imatge de la pancarta. Feu clic al bot贸 de sota per descarregar la pancarta al vostre dispositiu. 脡s important mantenir el format PDF per garantir una bona impressi贸:
4. Imprimir la pancarta. Aneu a una impremta amb la imatge de la pancarta pr猫viament descarregada en format PDF i demaneu que us l鈥檌mprimeixin amb les seg眉ents caracter铆stiques:
-Material: lona de pancarta
-Mides: 120cm x 84 cm
-Complements: forats per a penjar (12-14 aprox.)

Important: cal que hi aneu amb uns 4-5 dies d鈥檃ntelaci贸 per assegurar-vos que la tinguin llesta pel dia 20 d鈥檕ctubre. El cost de la pancarta pot variar depenent de la impremta, per貌 no hauria de superar els 35鈧.

5. Convocar a tota la comunitat educativa. Per tal d鈥檃ssegurar-nos que tota la comunitat educativa del centre s鈥檃ssabenta de l鈥檃cci贸 que durem a terme, 茅s important que avisem per tots els canals que tinguem disponibles. Cal explicar molt b茅 qu猫 farem, quan ho farem i per qu猫 ho farem. Us podeu descarregar un model de convocat貌ria en aquest enlla莽. Podeu animar a les assistents a vestir de taronja (color de la campanya) o a portar els seus propis dibuixos del gira-sol (s铆mbol de la campanya) per penjar-los al voltant de la pancarta.

6. (Opcional) Preparar la lectura del manifest. El dia de la penjada de la pancarta, podeu aprofitar la concentraci贸 de fam铆lies, docents, alumnat, etc. per fer una lectura d'un manifest en defensa de l鈥檈ducaci贸 inclusiva. Podeu explicar per qu猫 茅s important per al vostre centre comptar amb els recursos necessaris per atendre a tot l鈥檃lumnat sense discriminacions. Si ho voleu, tamb茅 podeu utilitzar aquest manifest unitari.

7. El dia de la penjada. L鈥檃cci贸 no ha de ser molt llarga, pot durar uns 30 minuts (dep猫n de si voleu fer alguna altra acci贸 complement脿ria, com la lectura del manifest o alguna altra acci贸). Espereu que arribin totes les persones interessades (fam铆lies, professorat, equip directiu, alumnat...) i, un cop hi sigueu totes, feu la penjada de la pancarta i dels dibuixos del gira-sol que portin les assistents. Us recomanem que escolliu 3-4 persones encarregades de fer-ho i 1-2 m茅s per a fer fotos del moment.

8. Penjar fotografies de l鈥檃cci贸 a xarxes socials. Per a que l鈥檃cci贸 tingui ress貌 medi脿tic i pol铆tic 茅s important que inundem les xarxes amb fotografies fetes arreu del territori utilitzant el hashtag de campanya. Podeu crear el vostre propi missatge o utilitzar el missatge seg眉ent:

A l鈥檈scola/l鈥檌nstitut XXXX [substituir pel nom del vostre centre] tamb茅 despleguem la pancarta fins que es desplegui el Decret d鈥檈ducaci贸 inclusiva. Volem que es respecti el dret a l鈥檈ducaci贸 de tot l鈥檃lumnat i en tots els 脿mbits educatius. Perqu猫 si no hi som totes, no 茅s l鈥檈ducaci贸 que volem! #JoTamb茅HiVullAnar

Per qu猫 茅s tan important desplegar el Decret?

Un Decret 茅s una resoluci贸 que trasllada una decisi贸 o voluntat del Govern per dur a terme determinades accions sobre un tema concret. Per si mateix, per貌, el Decret no t茅 cap efectivitat si no es desplega, 茅s a dir, si no s鈥檃companya de normativa espec铆fica que reguli com s鈥檋a de fer efectiu aquest Decret.

En el cas del Decret d鈥檈ducaci贸 inclusiva aprovat l鈥檕ctubre de 2017, aquesta resoluci贸 s铆 que estableix que tots els infants i joves han de gaudir d鈥檜n sistema educatiu inclusiu, per貌 no diu com s鈥檋a de fer: no diu quins ni quants recursos s鈥檋an de destinar a fer efectiu aquest sistema inclusiu; no diu quin procediment s鈥檋a de seguir per atendre a l鈥檃lumnat amb NESE dins i fora de l鈥檃ula; no diu quins professionals especialistes poden sol路licitar els centres educatius per atendre a l鈥檃lumnat amb NESE; no diu a les fam铆lies qu猫 poden fer si el centre no garanteix que els seus fills i filles puguin estar a l鈥檃ula, al menjador, a les sortides o ales extraescolars com al resta de nens i nenes.

En definitiva, la manca de desplegament del Decret d鈥檌nclusiva deixa en un absolut estat d鈥檌ndefensi贸 tant a l鈥檃lumnat i les seves fam铆lies com al professorat, equips directius i la resta de professionals que treballen als centres educatius. Segons el propi Decret, el Departament d鈥橢ducaci贸 tenia 4 anys des de la seva aprovaci贸 per desplegar totalment la normativa i recursos necessaris per aplicar la resoluci贸. Per貌 n鈥檋an passat 6 i gran part de l鈥檃lumnat amb NESE no pot estar a l鈥檃ula, quedar-se al menjador, fer extraescolars o anar de col貌nies com ho fan la resta d鈥檌nfants i joves.

Per aquest motiu, l鈥檃ny passat un grup de fam铆lies i AFA, amb el suport de l鈥檃FFaC (Associacions Federades de Fam铆lies d鈥橝lumnes de Catalunya) van impulsar la campanya #JoTamb茅HiVullAnar, que ja compta amb prop de 1.200 adherides.

A qui beneficia l鈥檈ducaci贸 inclusiva?

L鈥檈ducaci贸 inclusiva no 茅s nom茅s una q眉esti贸 de just铆cia social, suposa tamb茅 una millora educativa i social col路lectiva. Perqu猫 l鈥檈ducaci贸 inclusiva beneficia a tot l鈥檃lumnat del centre educatiu, no nom茅s a aquell que t茅 reconeguda una Necessitat Espec铆fica de Suport Educatiu (NESE). Un sistema educatiu inclusiu permet que el dia a dia a l鈥檃ula, aix铆 com les activitats i serveis complementaris, es dissenyin i s鈥檕rganitzin a partir de les necessitats emocionals, f铆siques i psicol貌giques de tots els infants i joves. I no hi ha res millor pel seu aprenentatge i desenvolupament que tenir en compte els seus ritmes, els seus interessos, les seves necessitats i les seves caracter铆stiques.

L鈥檈ducaci贸 inclusiva, a m茅s, ensenya als infants i joves a abordar reptes de forma enginyosa; a oferir m煤ltiples solucions a un mateix conflicte o problema; a adoptar de forma 脿gil diferents punts de vista i noves perspectives. I, per descomptat, una educaci贸 inclusiva aporta uns valors imprescindibles per a la societat actual: el respecte, l鈥檈mpatia, la cooperaci贸, l鈥檈sperit cr铆tic.

Qu猫 m茅s puc fer per defensar l鈥檈ducaci贸 inclusiva?

Hi ha molt铆ssimes accions que podem fer des de la societat i des de la comunitat educativa per defensar l鈥檈ducaci贸 inclusiva:

-Si ets una fam铆lia: implica鈥檛 amb l鈥橝FA del teu centre educatiu i treballa en xarxa amb el professorat, l鈥檈quip directiu i la resta de professionals del centre. Apropa鈥檛 a les fam铆lies amb infants amb NESE i interessa鈥檛 per la seva situaci贸.

-Si ets una AFA: assegura鈥檛 que totes les activitats que organitzeu i tots els serveis que gestioneu des de l鈥橝FA tenen en compte les necessitats de tot l鈥檃lumnat. Per fer-ho, podeu treballar la inclusi贸 de forma transversal o crear una comissi贸 d鈥檈ducaci贸 inclusiva que s鈥檈ncarregui de vetllar perqu猫 tot l鈥檃lumnat estigui at猫s sense discriminacions. Si teniu dubtes sobre com organitzar activitats i serveis inclusius, o sobre com crear una comissi贸 d鈥檈ducaci贸 inclusiva, poseu-vos en contacte amb l鈥檃FFaC: [email protected].

-Si ets docent: forma鈥檛 en educaci贸 inclusiva per adquirir eines que et facin m茅s f脿cil el dia a dia a l鈥檃ula, i per aprendre a abordar determinades situacions o dificultats amb l鈥檃lumnat amb NESE. Tingues en compte les caracter铆stiques de tot l鈥檃lumnat quan programis activitats o din脿miques. Utilitza la diversitat per donar un valor afegir als aprenentatges que es poden generar a l鈥檃ula.

-Si formes part de l鈥檈quip directiu: assegura鈥檛 que tot l鈥檃lumnat del centre educatiu pot gaudir del dret a l鈥檈ducaci贸 en tots els espais del centre. Formula queixes davant de l鈥檃dministraci贸 competent quan el centre no disposi dels recursos (no nom茅s materials, tamb茅 humans o fins i tot normatius) per atendre a tot l鈥檃lumnat sense discriminacions.

-Si ets alumne/a: consulta quins espais de participaci贸 hi ha al teu centre educatiu i participa-hi de forma activa. Demana que les activitats que feu tant a l鈥檃ula com quan feu sortides tinguin en compte a tots els companys i companyes. No siguis c貌mplice del bullying: si presencies algun tipus d鈥檃ssetjament cap algun dels teus companys o companyes, explica-ho al professorat, a l鈥檈quip directiu i a la teva fam铆lia.

I, siguis qui siguis, adhereix-te a la campanya #JoTamb茅HiVullAnar. Si som moltes, el Departament d鈥橢ducaci贸 ja no podr脿 mirar cap a una altra banda o respondre que 鈥渟鈥檋an petat el pressupost鈥 quan demanem m茅s recursos per a l鈥檈ducaci贸 inclusiva. Perqu猫 aix貌 no va de recursos, va de voluntat pol铆tica, i, si encara no la tenen, els hi haurem de despertar.
facebooktwitteryoutubecustominstagramwebsite
affac.cat