Logo aFFaC_2020_POSITIU

🌻 Aquest 21 d'octubre, reclamem al nou govern que desplegui el Decret d'Educació Inclusiva

Benvolgudes famílies, AFA, entitats i amigues.

Aquest mes es compleixen 3 anys del no desplegament del Decret d'Educació Inclusiva. Un decret que havia de garantir l'accés equitatiu a l'educació a més de 200.000 alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) a Catalunya.

De cap manera deixarem que passi un altre any.

És per això que el pròxim dilluns, 21 d'octubre, impulsarem una acció conjunta en el marc de la campanya #JoTambéHiVullAnar. Hi poden participar tots els centres d’infantil, primària i secundària, i tots els agents de la comunitat educativa: famílies, AFA, docents, equips directius, alumnat, personal especialitzat, personal d’administració i serveis, monitors/es i tothom qui vulgui!

Perquè una educació pública inclusiva beneficia tothom; no només l’alumnat amb NESE, sinó també els seus companys i companyes i tota la societat! ✊

L'acció del 21 d'octubre: dibuixa la teva capacitat

Aquest any, la campanya gira entorn les diferents capacitats que totes tenim, ja que fan una funció doble: per una banda, ens uneixen perquè totes destaquem en alguna cosa; per l'altra, ens defineixen i ens fan úniques.

El mateix dilluns, farem soroll a les xarxes socials amb un dibuix reivindicatiu per fer denúncia i apel·lar a la nova consellera dient-li que ella també té una gran capacitat: fer efectiu el desplegament del decret per aconseguir una educació inclusiva!

Aquests són els passos:

1) Descarregueu i imprimiu la plantilla. Escriviu-hi el vostre nom i la vostra capacitat, talent o hobby i dibuixeu-lo. Si no podeu imprimir la plantilla, feu el dibuix sobre paper, en una llibreta... Com us sigui més còmode!

2) Feu una foto del dibuix i pengeu-la a les xarxes socials. Us proposem copiar la frase de la plantilla amb els hashtags a la publicació.

#TuEmPotsIncloure #JoTambéHiVullAnar #3AnysDelNoDesplegament

3) És molt important que etiqueteu a la consellera Niubó correctament perquè li arribi el missatge! Com més publicacions li arribin, més força tindrem.

Instagram_ @conselleraeducacio (i @jotambehivullanar o @affac.cat perquè en fem difusió!)
X (Twitter)_ @eniubo (i @affac_cat perquè en fem difusió!)

Des de l'aFFaC, farem ressò dels vostres dibuixos a les xarxes. Seguiu-nos i etiqueteu-nos!

Un nou compte d'Instagram per fer més denúncia que mai...

A més a més, les famílies del #JoTambéHiVullAnar hem creat un perfil d’Instagram de la campanya dedicat a recopilar experiències personals i informació sobre la falta de desplegament del Decret d’Educació Inclusiva. El perfil ja és públic, però l'anirem omplint de contingut al llarg del curs i, molt especialment, a partir del 21.

... I molts vídeos per tenir un gran impacte!

Volem que totes les veus siguin escoltades, que el Departament d'Educació no pugui mirar cap a una altra banda. Per això, les reivindicacions d'aquest curs aniran acompanyades de vídeos testimonials que anirem publicant al nou perfil d'Instagram.

Per això, us convidem a enviar-nos un vídeo breu explicant com us afecta la no aplicació del decret. Volem saber la vostra experiència tant si formeu part de l’alumnat amb NESE com si sou company o companya de classe, formeu part del professorat o sou família.

Les instruccions per fer-ho són ben senzilles! ⬇️

Per què és tan important desplegar el Decret?

Un Decret és una resolució que trasllada una decisió o voluntat del Govern per dur a terme determinades accions sobre un tema concret. Per si mateix, però, el Decret no té cap efectivitat si no es desplega, és a dir, si no s’acompanya de normativa específica.

En el cas del Decret d’Educació Inclusiva, aprovat l’octubre de 2017, aquesta resolució sí que estableix que tots els infants i adolescents han de gaudir d’un sistema educatiu inclusiu, però no diu com s’ha de fer: no diu quins ni quants recursos s’han de destinar a fer efectiu aquest sistema inclusiu; ni quin procediment s’ha de seguir per atendre a l’alumnat amb NESE dins i fora de l’aula; ni quins professionals especialistes poden sol·licitar els centres educatius per atendre a l’alumnat amb NESE; tampoc diu a les famílies què poden fer si el centre no garanteix que els seus fills i filles puguin estar a l’aula, al menjador o a les sortides com la resta de companys/es.

En definitiva, la manca de desplegament del Decret deixa en un absolut estat d’indefensió tant a l’alumnat i les seves famílies com al professorat, equips directius i la resta de professionals que treballen als centres educatius. El Departament d’Educació tenia 4 anys des de la seva aprovació per desplegar totalment la normativa i els recursos necessaris per aplicar la resolució. Però n’han passat 6 i gran part de l’alumnat amb NESE no pot estar a l’aula, quedar-se al menjador, fer extraescolars o anar de colònies com ho fan la resta d’infants i adolescents.

A qui beneficia l’educació inclusiva?

L’educació inclusiva no és només una qüestió de justícia social, suposa també una millora educativa i social col·lectiva. Perquè l’educació inclusiva beneficia a tot l’alumnat del centre educatiu, no només a aquell que té reconeguda una Necessitat Específica de Suport Educatiu (NESE). Un sistema educatiu inclusiu permet que el dia a dia a l’aula, així com les activitats i serveis complementaris, es dissenyin i s’organitzin a partir de les necessitats emocionals, físiques i psicològiques de tots els infants i adolescents.

L’educació inclusiva, a més, ensenya als infants i adolescents a abordar reptes de forma enginyosa; a oferir múltiples solucions a un mateix conflicte o problema; a adoptar de forma àgil diferents punts de vista i noves perspectives. I, per descomptat, una educació inclusiva aporta uns valors imprescindibles per a la societat actual: el respecte, l’empatia, la cooperació, l’esperit crític.

Què més puc fer per defensar l’educació inclusiva?

Hi ha moltíssimes accions que podem fer des de la societat i des de la comunitat educativa per defensar l’educació inclusiva:

-Si ets una família: implica’t en l’AFA del teu centre educatiu i treballa en xarxa amb el professorat, l’equip directiu i la resta de professionals del centre. Apropa’t a les famílies amb infants amb NESE i interessa’t per la seva situació.

-Si ets una AFA: assegura’t que totes les activitats que organitzeu i tots els serveis que gestioneu des de l’AFA tenen en compte les necessitats de tot l’alumnat. Per fer-ho, podeu treballar la inclusió de forma transversal o crear una comissió d’educació inclusiva que s’encarregui de vetllar perquè tot l’alumnat estigui atès sense discriminacions. Si teniu dubtes sobre com fer-ho, poseu-vos en contacte amb l’aFFaC: [email protected].

-Si ets docent: forma’t en educació inclusiva per adquirir eines que et facin més fàcil el dia a dia a l’aula, i per aprendre a abordar determinades situacions o dificultats amb l’alumnat amb NESE. Tingues en compte les característiques de tot l’alumnat quan programis activitats o dinàmiques. Utilitza la diversitat per donar un valor afegir als aprenentatges que es poden generar a l’aula.

-Si ets part de l’equip directiu: assegura’t que tot l’alumnat del centre educatiu pot gaudir del dret a l’educació en tots els espais del centre. Formula queixes davant de l’administració competent quan el centre no disposi dels recursos per atendre a tot l’alumnat sense discriminacions.

-Si ets alumne/a: consulta quins espais de participació hi ha al teu centre educatiu i participa-hi de forma activa. Demana que les activitats que feu tant a l’aula com quan feu sortides tinguin en compte a tots els companys i companyes. No siguis còmplice del bullying: si presencies algun tipus d’assetjament cap a algun dels teus companys o companyes, explica-ho.

I, siguis qui siguis, adhereix-te a la campanya #JoTambéHiVullAnar. Ja som més de 1.300; el Departament d’Educació ja no podrà mirar cap a una altra banda. Perquè això no va de recursos, va de voluntat política, i, si encara no la tenen, els hi haurem de despertar.
facebook twitter youtube custom instagram website 
affac.cat