|
|
Tot el que cal saber sobre el val escolar
per al curs 2024-2025
|
El passat 9 d'abril el Departament d'Educació va anunciar la segona edició del val escolar, que pel curs 2024-25 serà de 60€. Podran sol·licitar-lo tots els estudiants que facin primà ria o secundà ria en centres públics i concertats de Catalunya per comprar material escolar. Tot i que des de l'aFFaC considerem que l'escolarització dels infants i joves hauria de ser totalment gratuïta, és important que estiguem informades del funcionament d'aquest ajut. Per aquest motiu, hem recollit la informació oficial disponible que us pot orientar en cas que vulgueu participar en aquesta campanya:
|
|
|
|
|
|
A qui van destinats els vals? Segons informa el Departament d'Educació, els vals estan destinats a l'alumnat que faci qualsevol curs d’educació primà ria i secundà ria obligatòria durant l’any escolar 2024-2025, en un centre públic o concertat de Catalunya, inclosos els centres d’educació especial. També n’és beneficiari l'alumnat de cicles formatius de grau bà sic, ja que aquests estudis formen part de l'educació bà sica.
|
|
|
|
|
De quin import són els vals? Cada alumne rebrà dos xecs per valor de 30€, que es podran utilitzar junt o per separat. En total, cada alumne rebrà 60€ per la compra de material escolar.
|
|
|
|
|
Quan s'entregaran els vals? Està previst que s'entreguin a inicis de juliol de 2024 i es podran bescanviar fins el 30 de novembre de 2024.
|
|
|
|
|
Com s'entregaran els vals? Els vals s'enviaran a les famÃlies per correu postal al domicili de residència. També es podran descarregar des de la plataforma valescolar.cat.
|
|
|
|
|
On es poden bescanviar els vals? Els vals s'han de bescanviar de forma presencial en els establiments comercials autoritzats adherits a la campanya. Queda exclòs explÃcitament el comerç electrònic.
|
|
|
|
|
Quin material es pot comprar amb aquests vals? Es pot comprar elements d'escriptura, papereria, llibres de text, literatura infantil i juvenil, diccionaris, petits instruments musicals, motxilles, estoigs, jocs educatius, calculadores, auriculars, teclats i ratolins. També es poden adquirir llicències de continguts educatius digitals.
Com a novetat, aquest curs les famÃlies podran cedir voluntà riament el val als centres educatius per a fer una compra conjunta de material escolar.
*Els vals no es podran utilitzar per a la compra de roba, calçat o material electrònic (ordinadors portà tils, tauletes o videojocs).
|
|
|
|
|
Com es poden bescanviar els vals? De dues maneres: 1. Bescanvi en un establiment. Les famÃlies poden gastar els dos vals de 30€ en un mateix establiment o en dos establiments diferents, sempre que estiguin adherits a la campanya. A partir de juliol, es podrà consultar quins són des de la plataforma valescolar.cat. 2. Bescanvi al centre educatiu. La cessió de vals al centre educatiu s’haurà de fer a través de la plataforma valescolar.cat, en la secció d’activació dels vals. L'opció estarà activa des de l'inici de la campanya i fins al 30 de setembre de 2024
|
|
|
|
|
|
L'AFA pot actuar com a establiment autoritzat?
|
SÃ, les AFA poden actuar com a establiments autoritzats. Per fer-ho, cal que es doni d'alta de l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE) a l'Agència Tributà ria sota algun d'aquests epÃgrafs:
|
- EpÃgraf 659.4 - Comerç al detall de llibres, periòdics, articles de papereria i escriptori i articles de dibuix i belles arts (recomanat).
- EpÃgraf 659.6 - Comerç al detall de joguines, articles d'esport, roba, calçat i complements esportius, armes, municions i articles de pirotècnia.
- EpÃgraf 661.1 - Comerç al detall en grans magatzems.
- EpÃgraf 661.2 - Comerç al detall en hipermercats.
- EpÃgraf 661.3 - Comerç al detall en magatzems populars.
Aquest procés s'ha de fer mitjançant el model 036 de l'Agència Tributà ria. Per fer el trà mit correctament, recomanem comptar amb el suport d'una gestoria o de qualsevol professional de la comptabilitat i/o la fiscalitat.
|
|
|
|
|
Com es pot adherir l'AFA a la campanya per actuar com a establiment autoritzat?
|
Les AFA i/o establiments comercials que vulguin participar en la campanya s'hi han d'adherir mitjançant el formulari d'adhesió que trobareu a la plataforma digital valescolar.cat.
|
|
Quina documentació s'ha de presentar quan omplim el formulari d'adhesió?
|
- Declaració responsable
- Certificat de titularitat del compte bancari
- DNI de la persona que signa la declaració responsable
- Certificat de l’impost sobre activitats econòmiques
|
|
|
Quan es pot adherir l'AFA a la campanya per actuar com a establiment autoritzat?
|
L'adhesió de les AFA i/o establiments comercials es pot sol·licitar a partir de l’11 de juny i fins al 31 d’octubre de 2024.
|
|
|
|
|
Com es gestiona la compra de material des de l'AFA?
|
1. L'AFA haurà de comprar el material escolar a nom seu. Es podrà pactar amb el centre educatiu quins són els materials necessaris per a cada curs escolar i elaborar un llistat per a facilitar-lo a les famÃlies.
|
2. Les famÃlies podran comprar el material a l'AFA com si fos un establiment comercial més. Recordeu que cada famÃlia podrà fer un mà xim de 2 compres (una per cada val). Si l'import de la compra és superior al valor del xec, la famÃlia haurà d'aportar la diferència. Si l'import de la compra és inferior al valor del xec, no s'abonarà la diferència i aquests diners tornaran a l'Administració.
|
3. Per cada alumne/a, l'AFA haurà de generar una factura simplificada on hi consti: identificació de l'emissor de la factura, data de l'expedició, materials lliurats de forma detallada, preu original i deducció practicada. És molt important que la factura contingui una descripció detallada del material distribuït per poder verificar que es correspon amb aquells materials inclosos dins la subvenció.
|
4. El Departament d'Educació farà pagaments periòdics a les AFA i/o establiments comercials adherits, en un termini mà xim de 10 dies hà bils des de la validació de la despesa.
|
|
|
|
|
Aquestes compres tindran algun impacte en la fiscalitat de l'AFA?
|
SÃ. Un cop fetes les vendes corresponents a les famÃlies, les AFA hauran de fer les declaracions tributà ries corresponents:
|
- Declaració de l'IVA (model trimestral i model 390 anual)
- Impost de societats
A més, un cop finalitzat el perÃode establert per a bescanviar els vals, recomanem donar-se de baixa de l'IAE.
|
En qualsevol dels casos, recomanem comptar amb el suport d'una gestoria o de qualsevol professional de la comptabilitat i/o la fiscalitat. Us recordem que des de l'aFFaC us oferim alguns serveis comptables i fiscals en col·laboració amb CimTax, especialistes en gestió econòmica d'associacions.
|
|
|
|
|
|
|